Bewerkingen voor piano vierhanden

Ippolitov-Ivanov: Suite nr. 1 (Kaukasische Schetsen) op. 10 - Armeense rapsodie op. 48 - Prélude tot de opera Ruth op. 34 - Turkse Mars op. 55 - Suite nr. 2 (Kaukasische Schetsen) op. 42

Pianoduo Maria Ivanova en Alexander Zagarinskiy
Hänssler Classic HC19039 • 55' •
Opname: maart 2019, Jesus-Christus-Kirche, Berlijn-Dahlem

Als u meer wilt weten van de Russische componist Mikhail Ippolitov-Ivanov (1859-1935), dan is Wikipedia in dit geval een prima bron.

Zijn eigenlijk naam was Michail Michajlovitsj Ivanov. Dankzij een veelzijdig muzikaal talent heeft hij veel betekend voor de Russische en later Sovjet-Russische muziek. Daarnaast was hij een onvermoeibare pedagoog, dirigent en volkenkundige. Dat laatste blijkt ook uit zijn grote belangstelling voor de muzikale folklore van de etnische minderheden in eerst Rusland en daarna de Sovjet-Unie. Volksmuziek treffen we ook aan in zijn muziek, en dan met name die uit het gebied rond het Kaukasus-gebergte. Zijn oeuvre is omvangrijk en vertegenwoordigt vrijwel alle genres: orkest-, koor-, kerk- en kamermuziek, solorepertoire en opera. Een veelschrijver die in zijn tijd grote populariteit genoot en in 1922 werd onderscheiden met de titel 'Kunstenaar van het Volk' (wat we daar nu ook van mogen denken).

Zoals we zo vaak zien verdween die populariteit geleidelijk na zijn dood in 1935. Alleen de Kaukasische Schetsen halen nog wel het concertpodium (hoewel niet in ons land).

De voorliggende cd bevat geen origineel werk van Ippolitov-Ivanov: het zijn bewerkingen voor piano vierhanden van een aantal van zijn orkestwerken. Het pianoduo Ivanova-Zagarinsky spelen deze stukken technisch volmaakt en met veel verve. Dat was al eerder het geval, toen het duo arrangementen van werken van César Cui in de studio vastlegde, eveneens uitgebracht door het Duitse label Hänssler Classic.

Het is me overigens niet duidelijk geworden wie voor deze bewerkingen verantwoordelijk is geweest. In de toelichting wordt alleen gerept over 'Originaltranskriptionen der sinfonischen Werke der russische Komponisten'. Veel doet het er overigens niet toe: het was in die tijd sowieso gebruikelijk dat orkestmuziek en opera's door middel van bewerkingen werden 'verplaatst' naar de huiskamer. Wie de originelen kent mist uiteraard de orkestklank, maar afgezien daarvan maakt dit Russische duo (ze ontvingen hun opleiding onder andere aan de conservatoria in Moskou, Berlijn, Salzburg en Lübeck) echt het beste van deze arrangementen. De opname stelt evenmin teleur. Wat wel teleurstelt is het volledig ontbreken van de metadata. Het 'oude liedje' zogezegd.