© Aart van der Wal, augustus 2020

Ichmouratov: Youth Overture op. 50 (2016) - Ouverture Maslenitsa op. 36 (2012) - Symfonie op. 55 (On the Ruins of an Ancient Fort) (2015/17)

Orchestre de la Francophonie o.l.v. Jean-Philippe Tremblay
Chandos CHAN 20172 • 73' •
Opname: augustus 2019, Oscar Peterson Concert Hall, Montréal (Canada)

Precies een jaar geleden besprak ik een aantal orkestwerken van Airat Rafailoivich Ichmouratov, die in 1973 in Rusland (in het gebied van de Wolga en de Tataren) werd geboren en die zich later in het Canadese Quebec vestigde, waar hij doceert aan Laval University. Daarnaast is hij dirigent van het 'Nouvelle Génération' kamerorkest en klarinettist bij een Klezmer-ensemble in Montréal.

Je geboortegrond en daar waar je bent opgevoed: je draagt het een leven lang met zich mee. Geen wonder dus dat ook al die bijzondere kenmerken van de klezmermuziek, van oorsprong de volksmuziek van de Asjkenazische joden uit Oost-Europa, hem zeer nastaan en dat daarvan de nodige sporen in Ichmouratovs muziek terug zijn te vinden. Zoals ik toen al schreef: hij kan en doet er alles mee, in een direct aansprekende 'taal' die niemand op de kast zal jagen. Wat daarbij zeker ook helpt zijn de direct herkenbare flarden van Sjostakovitsj' uitgesponnen notenvelden en de zich herhalende motieven. Blijkbaar vormde deze componist eveneens een belangrijke inspiratiebron voor Ichmouratov.

Tot mijn leedwezen had ik er nog nooit eerder van gehoord: het Orchestre de la Francophonie en de dirigent Jean-Philippe Tremblay. In het begeleidende boekje valt er vreemd genoeg bovendien niets over te lezen. Blijkbaar kon er geen extra pagina met de relevante biografische gegevens vanaf, maar gelukkig is er wel het internet en de meesten van u zullen er zeker de weg in weten. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen, wat een label eigenlijk verplicht om bij het album ook de biografische informatie omtrent de uitvoerenden te verstrekken.

Het orkest werd in 2001 opgericht ten behoeve van het muziekfestival 'Jeux de la Francophonie' in Montréal en zou oorspronkelijk slechts op die tijdelijke basis fungeren, maar zoals we wel vaker zien bleef het orkest ook na het festival 'fully alive and kicking', met als voornaamste doelstelling de educatie van jonge musici. U kunt er hier meer over lezen.

Jean-Philippe Tremblay (1978) is eveneens Canadees en naast oprichter de artistiek leider van het Orchestre de la Francophonie. En zo te horen doet hij zijn werk meer dan voortreffelijk: orkest en dirigent zijn, zoals dat vaak heet, 'warme pleitbezorgers' van deze drie uiterst kleurrijke maar zeker geen visionaire orkestwerken. Het zal zeker geen toeval zal zijn dat zij zich over deze muziekhebben ontfermd, want Ichmouratov is immers hun plaatsgenoot en bovendien een die uitstekend kan componeren. Het opnameteam van Chandos toog daarom in augustus naar de naar de jazzpianist Oscar Peterson genoemde concertzaal in Montréal om het auditieve spektakel (want dat is het ook!) naar behoren vast te leggen.