![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, februari 2016
|
De Zuid-Afrikaanse violist Daniel Hope (1973) heeft een bijzondere reden om de festiviteiten rond de herdenking van Yehudi Menuhins honderdste geboortedag (22 april a.s.) extra muzikaal luister bij te zetten. Dat gebeurt met name in Berlijn, waar Menuhin in 1999 overleed. Evenals zijn grote voorganger is Hope niet alleen een topviolist, maar ook dirigent en auteur. Het fundament voor de onlangs op Deutsche Grammophon verschenen hommage zijn de werken die hij in zijn jonge jaren onder het scherpe oog en oor van zijn grote leermeester instudeerde, zoals Mendelssohns Vioolconcert in d (de voorloper van het veel beroemdere Vioolconcert in e), Bartóks Duo's en Vivaldi's Concert voor twee violen. De overige stukken op deze cd zijn in opdracht van Menuhin gecomponeerd of waarmee hij een bepaalde band had. Dat het daardoor een allegaartje is geworden, is zowel onvermijdelijk als alleraardigst. Bovendien: wie enigszins op de hoogte is van de optredens en het studiowerk van Hope weet dat hij graag avontuurlijk programmeert, wat zoveel wil zeggen dat hij zowel het traditionele en het eigentijdse in zijn programma's een plaats weet te geven; dat het soms op de rand van kitsch kan balanceren vergeef ik hem graag. En te meer omdat Daniel Hope zich mag rekenen tot 's werelds topviolisten. Deze cd is daarvan weer het onomstotelijk bewijs, maar ook de overige musici komen van zeer goede huize: het Kammerorchester Basel, leden van het Deutsches Kammerorchester Berlin, de sopraan Chen Reiss, de violisten Daniel Lozakovitsj en Simos Papanas, de pianist Jacques Ammon, met ten slotte Avi Avital op de teerhartige mandoline. Gezamenlijk bieden zij een passend eerbetoon aan een van de grootste violisten van zijn tijd. Mede dankzij de uitstekende opname zou de Grote Meester van weleer er zeker minstens een goedkeurend knikje voor over hebben gehad. index |
|