CD-recensie

 

© Aart van der Wal, juli 2001

 

 

Hindemith: Melancholie op. 13 - Wie es wär', wenn's anders wär - Des Todes Tod op. 23a - Die junge Magd op. 23b - Die Serenaden op. 35.

Christian Oelze (sopraan), Cornelia Kallisch (mezzosopraan), Ensemble Villa Musica.

MDG 304 0535-2 • 74' •

 

 


De veelschrijver Paul Hindemith hanteerde evenals Stravinsky de meest uiteenlopende stijlen. De hier bijeengebrachte werken dateren uit de periode 1917-24 en tonen naast barokke invloeden (zo wordt het in cantate-vorm gegoten op. 35 door streng contrapunt en canons beheerst) een in muzikaal opzicht kristalheldere synthese tussen dichterlijke vorm en inhoud. Hindemith was zelf van mening dat hij compositorisch het beste uit de voeten kon met a.h.w. open plekken tussen de dichtregels, alsof de dichter daarmee aangeeft dat dáár de muziek haar plaats (nog) moet hebben. Een soort muzikale sub-tekst binnen het geraamte van de poëzie. De op deze cd bijeengebrachte werken zijn representatief voor deze opvatting: op. 13 voor zangstem en strijkkwartet (1917-19), Wie es wär voor sopraan en 8 instrumenten (1918, zonder opusnr.) op. 23a voor zangstem, 2 altviolen en 2 celli ('22) op. 23b voor altstem, fluit, klarinet en strijkkwartet en op. 35 voor sopraan, hobo, altviool en cello ('24). De invloed van de Eerste Wereldoorlog en zijn rol als soldaat daarin doet zich vooral voelen in het melancholieke Wie es wär (»geschrieben in Feld und Wiese, auf dem Rückzug in Nordfrankreich komponiert«). Een aanzienlijk deel van de overige composities ademt een stilistisch serene droefgeestigheid die doortrokken is van contemplatieve elementen. Zowel Oelze als Kallisch leveren formidabele vertolkingen af, bekwaam bijgestaan door het gedreven Ensemble Villa Musica. De opname is subliem: helder en strak, de vocale bijdragen en instrumenten volmaakt gedifferentieerd.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links