![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, maart 2017
|
Veel van de meest interessante muziek klinkt nooit en te nimmer in de concertzaal. Wist u dat? Het lijkt ook een onmogelijke opgave, want er is zoveel! Maar de consequentie van deze constatering is daardoor niet minder helder: u bent aangewezen op andere media. Denk daarbij aan de cd, de dvd, maar ook aan muziekdiensten als Spotify en Qobuz. Alfred Brendel, zeker in stilistisch opzicht nogal honkvast, zei over het spel van Chassot: "Die Interpretation ist in ihrer Art vollendet. Frische, Kontrolle und Empfingsamkeit wirken auf das schönste zusammen." Om er elders nog aan toe te voegen dat van de uitvoeringen van Haydns sonates die van Viviane Chassot eenvoudigweg tot de beste behoren. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik vrijwel blindelings op het oordeel van Brendel kon vertrouwen. Zo ook nu: het lijkt mij de beste aanbeveling voor dit in alle opzichten schitterende spel. Natuurlijk gaat het bij Chassot niet om allerlei 'kunstjes op de accordeon'. Dit zijn sonates van Haydn in hun meest pure vorm, op een toetsinstrument met een waaier van geheel andere, zeer gedifferentieerde klankkleuren: die van de accordeon. En net als de (forte)piano en het orgel laat de accordeon een rijk scala van dynamische nuances toe die Chassot met een onfeilbaar gevoel, eigenlijk bijna intuïtief, aanbrengt. Dat op een dergelijk instrument ook wonderschoon kan worden gefraseerd wordt door haar tot in de finesse in dit betoverende discours uitgestraald. Chassot bewees dat overigens al eerder, in 'Pièces de clavecin' van Rameau en sonates van Haydn, maar ook in eigentijds repertoire (u kunt het op Spotify vinden). Haar vertolkingen bewijzen dat niet het instrument doorslaggevend hoeft te zijn, maar wel de stilistische retoriek. De opname is weliswaar gemaakt in een kerk, maar van overdreven ruimtewerking is gelukkig geen enkele sprake. Het staat er allemaal puik op, met een ideale balans tussen accordeon en kamerorkest. Maar zoals gezegd, 'live' zal niemand dit in ons land ooit te horen krijgen, vrees ik. index |
|