CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2013

Händel: Suite nr. 1 in A, HWV 426 - nr. 2 in F, HWV 427 - nr. 3 in d, HWV 428 - nr. 7 in g, HWV 432 - Capriccio in g, HWV 467 - Chaconne in G, HWV 435 - Menuet in g, HWV 434 nr. 4

Mozart: Suite 'Dans le Style de G.F. Handel', KV 399 (385i)

Daria van Bercken (piano)
Sony 88765418832 • 67' •

   

Händel blijft Händel: groots, theatraal, inventief, oorspronkelijk en wat er nog meer aan superlatieven te bedenken valt. Dat maakt het des te vreemder dat een aanmerkelijk deel van zijn solowerken nog steeds discografisch ‘ondervoed' is, terwijl ze ook op het podium niet de aandacht krijgen die ze wel degelijk verdienen. Misschien is het een modeverschijnsel, zij het in negatief opzicht, mogelijk ook niet. Ik herinner me dat Svjatoslav Richter (hoe lang is dat inmiddels niet geleden?) een aantal van Händels ‘keyboard suites' op zijn repertoire had (zoals hij er evenmin voor schroomde om de op sonategebied toch ook bepaald niet populaire Haydn op het programma te zetten). Wat Richter wel (door)zag, zagen anderen dus niet.

Afgezien van die superlatieven: er wordt soms ook regelrechte tegendraadse onzin verkocht. Zoals door musici die beweren dat Händel niet ‘dankbaar voor “hun” instrument had geschreven'. Dat de klavierwerken ‘nu eenmaal studiestukken zijn'. Daar kon je dus maar beter vanaf blijven (alsof Bach geen studiestukken schreef). Met andere woorden: ze weinig maar weinig om het lijf. Hoe diep moet je muzikaal zijn gezonken om zoiets ter tafel te brengen?

De Nederlandse pianiste Daria van Bercken rekent (hopelijk definitief) af met dergelijke vooroordelen. Haar flonkerende, flitsende en buigzame vertolking van drie van Händels oorspronkelijk voor klavecimbel geschreven acht suites (1720) geeft er tenminste alle reden toe. Ert is ook een opmerkelijke aanvulling: drie niet minder kostelijke miniaturen en tot slot (nee, het is geen klap op de vuurpijl) Mozarts zéér korte suite ‘in de stijl van Händel'.

Van Bercken kent de weg naar expressieve diepgang, ze speelt technisch vlekkeloos, biedt een groot scala van kleurstellingen en ze laat horen hoezeer deze grandioze ‘potpouri' van préludes, allemandes, courantes, gigues, sabarandes, airs en passacaille haar – bij wijze van spreken natuurlijk – op het lijf zijn geschreven. Al zullen de puristen onder ons er ongetwijfeld wel weer de neus voor ophalen.

Wat Van Bercken eveneens zo indrukwekkend duidelijk maakt is dat Händel in deze stukken wel degelijk ziel en zaligheid heeft gelegd. Dat is wat deze Suites de Pieces Pour le CLAVECIN   Composees par G.F. Handel voor ons in petto hebben. En dat komt ook allemaal vlekkeloos tot zijn recht zonder de ‘authentieke' stemming van a' = 422.

Geniet ervan en bedenk dat een dergelijk subliem Händel-recital zeker niet dagelijks voorkomt. En dat is maar goed ook!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links