CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2018

 

Opera Minima: Handel with Care

Bewerkingen van opera's van Händel (uit Agrippina, Teseo, Giulio Cesare, Rinaldo en Radamisto)

Laterna Magica: Nathalie Houtman en Laura Pok (blokfluit), Bernard Woltèche (cello), Raphaël Collignon (klavecimbel)
Paraty 418170 • 67' •
Opname: september 2017, L'église Saint Apollinaire de Bolland (B)

   

Een uitstekend idee om opera-aria's van Händel te bewerken voor een kamermuziekensemble, zoals in dit geval Laterna Magica, ofwel de Toverlantaarn. De vier musici zijn afkomstig uit Nederland, België en Frankrijk. Sommige van hen geven bovendien les aan het conservatorium. De bewerkingen van William Babell en Johan Walsh stammen nog uit de tijd van Händel, de overige zijn van de hand van het ensemble (met cello en klavecimbel in de rol van basso continuo).

Het ensemblespel is voortreffelijk, de afwerking om door een ringetje te halen, maar het had wat mij betreft toch nog net wat sprankelender en pittiger gekund: dit is immers opera, al is dan sprake van instrumentale bewerkingen. Bovendien zou een vrijere omgang met de ornamentatie zeker ook hebben geholpen om meer spirituele vaart in het geheel te brengen. Daarmee is het inderdaad, zoals de titel al aangeeft, ‘Handel with care' geworden, eerder met voorzichtige accenten dan laverend langs het randje van de expressiviteit. We kennen dat in vocaal opzicht overigens ook: Johannette Zomer of Emma Kirkby versus Cecilia Bartoli of Joyce DiDonato (al is zij dan een mezzo). Dit is de enige ‘kritiek' die ik in dit verband verzinnen kan, met bovendien de positieve kanttekening dat weinig ensembles dit repertoire op hun programma hebben, laat staan dat er veel opnamen van bestaan. De beide blokfluiten zijn naar mijn smaak iets te prominent vastgelegd, waardoor soms het aandeel van het basso continuo in de verdrukking komt.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links