CD-recensie

 

© Aart van der Wal, oktober 2013

 

Hidden Handel

1. Sento prima le procelle uit Pirro e Demetrio
2. La crudele lontananza uit Rinaldo
3. No, non così severe uit Pirro e Demetrio
4. Hornpipe in c
5. Vieni, o cara, e lieta in petto uit Pirro e Demetrio
6. Vinto è l’amor da sdegno e gelosia uit Ottone
7. Vieni, o caro, che senza il tuo core uit Rinaldo
8. Aria in F voor blaasinstrumenten
9. Io d’altro regno… uit Muzio Scevola
10. Dimmi, crudele amore uit Muzio Scevola
11. Mars in G
12. Lusinga questo cor uit Amadigi
13. Sa perché pena il cor uit Teseo
14. Non lagrimate, o mie seguace… uit Admeto
15. Farò così più bella uit Admeto
16. Mars in d
17. Le vicende della sorte uit Berenice
18. Mars in f
19. Solitudini amate uit Alessandro

Ann Hallenberg (mezzosopraan),
Il Complesso Barocco o.l.v. Alan Curtis

Naïve V 5326 • 71' •

Opname: juni en juli 2010, Lonigo (I)

   

Hidden Handel lijkt geenszins overdreven, want de meeste aria's op deze cd zijn vrijwel onbekend, met maar liefst twaalf stuks die nu voor de eerste keer worden uitgebracht (de Mars in D is zelfs een heuse wereldpremière!). Het is dankzij musicologisch onderzoek dat een aantal ervan pas kort geleden in de openbaarheid kwam, terwijl weer andere aria's wel bekend waren, maar onjuist waren gecatalogiseerd. De aria's worden afgewisseld door instrumentale stukken in de vorm van hornpipes en marsen, die dit fraaie programma extra aantrekkelijk maken.

De meeste aria's vallen in de categorie 'arie aggiunte', aanvullende aria's bedoeld om in latere uitvoeringen van bestaande opera's te worden ingevoegd met het oog op een andere samenstelling van de zangers.
Het draait om liefde en oorlog, geesten en tovenaars, maar toch vooral om de Zweedse mezzo Ann Hallenberg die intussen ruim dertig cd's en dvd's op haar naam heeft staan en wat mij betreft van een denkbeeldig publiek open doekjes in ontvangst mag nemen voor deze succesvolle productie in grote Händel-stijl, niet in de laatste plaats ook dankzij het alert bewegende Il Complesso Barocco onder Alan Curtis. Coloraturen om van te likkebaarden, dramatiek van de bovenste plank en een brille om u tegen te zeggen. De opname is een sieraad, met een ideale balans tussen zangstem en ensemble en met een fabuleuze strijkersklank. Magnifiek en in de meest letterlijke zin een aanwinst voor het discografische repertoire!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links