CD-recensie

 

© Aart van der Wal, juli 2018

 

Charles Gounod - Mélodies

Gounod: Ma bella amie est morte - Prière - Medjé - Le souvenir - Ce que je suis sans toi - La chanson du pêcheur - Heureux sera le jour - Tombez, mes ailes! - Je ne puis espérer - Q ma belle rebelle - Primavera - Quanri mai! - Venise - Si vous n'ouvrez votre fenêtre - Sérénade - Où voulez-vous aller? - Aubade - Le banc de pierre - Au printemps - A une jeune Grecque - Maid of Athens - Good night - Sweet baby, sleep - Départ

Tassis Christoyannis (bariton), Jeff Cohen (piano)
Aparté AP181 • 81' •
Opname: december 2017, Palazzetto Bru Zane, Venetië

   

Charles Gounod (1818-1893), tweehonderd jaar geleden geboren, dankt zijn bekendheid (of moet ik zeggen: populariteit) zeker niet aan zijn liederen, maar er zijn er wel bijna 150 van gepubliceerd. Ongeveer een derde daarvan componeerde Gounod op Engelse teksten, wat minder vreemd is dan het lijkt, want hij verbleef van de herfst van 1870 tot de lente van 1874 in Londen. Maar ook eenmaal terug in Frankrijk schreef hij er nog een aantal. Dan zijn er nog vijftien Italiaanse en een handvol Spaanse en Duitse liederen overgeleverd. Het sprak hem dus duidelijk aan, de intimiteit van het lied, niet in de laatste plaats door de prozaïsche teksten die hij met zorg uitkoos. Geen wonder dus dat we - om mij tot het Franse liedrepertoire te beperken - bekende tekstdichters aantreffen: Hugo, Musset, Gautier, Lamartine, Racine, La Fontaine, Baïf en Ronsard.
Gounod verstond de kunst om de tekst niet door de muziek te laten domineren, maar tussen beide juist een passend evenwicht te vinden. Hij slaagde er goed in om de buigzaamheid van de tekst te verbinden met de souplesse van de muziek. Geen tegenstelling, maar symbiose, zonder daarvoor het contrast echter op te offeren. Kortom, Gounod was zonder enige twijfel een getalenteerde, in de romantiek wortelende, Franse liedcomponist. Met de nadruk op 'Franse', want dit idioom laat zich niet vergelijken met dat van bijvoorbeeld het Duits-Oostenrijkse of Engelse liedrepertoire.

Van het zeer succesvolle duo Tassis Christoyannis en Jeff Cohen besprak ik al eerder 'mélodies', in dit geval liederen van Ferdinand de la Tombelle (klik hier voor de recensie). Nu dus Gounod, met net als toen uitgelezen vertolkingen door deze beide grootmeesters van het lied (iedere andere kwalificatie mist onherroepelijk de pointe). De Griekse bariton komt met zijn indrukwekkende vocale en interpretatieve kwaliteiten zelfs in de buurt van een fenomeen als Gérard Souzay (een van de grootste Franse vertolkers van het Franse lied). Dat de in 1967 in Athene geboren Christoyannis twee 'Griekse' liederen ('A une jeune Grecque' en 'Maid of Athens') in dit recital heeft opgenomen zal ongetwijfeld niet toevallig zijn! Maar belangrijker: hij heeft het al jaren uitzonderlijk goed getroffen met zijn vaste begeleider, de Amerikaanse pianist Jeff Cohen, die hem niet alleen met grote souplesse op de voet volgt, maar in deze schitterende liederen vol afwisseling ook zijn eigen fraai gekleurde 'toucher' aanbrengt. Het engagement van beiden is een voortdurende warmtebron voor iedere liefhebber van het lied. Aldus ontstond een wel heel bijzondere en bovenal uitermate fraaie productie die ook opnametechnisch met veel gevoel voor proportie en balans is vormgegeven. Jammer alleen dat in het boekje met geen woord over deze beide vertolkers wordt gerept, al zijn de liedteksten uiteraard wel opgenomen, zowel in het oorspronkelijke Frans als in Engelse vertaling. Met de positieve kanttekening dat dankzij het onberispelijke Frans van Christoyannis en zijn tot in de puntjes verzorgde articulatie niet eens een tekstboekje nodig is: de tekst is woordelijk te volgen. Dat dreigt tegenwoordig eerder uitzondering dan regel te worden.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links