CD-recensie

 

© Aart van der Wal, november 2012

 

 

Michael Glinka - Treasures for the Pianoforte

Variaties in e over Alabyevs lied 'De Nachtegaal' (1833) - Mazurka in c (1843?)- in F (1833/34) - in C (1852) - in F (1835?) - Afscheidswals in G (1831) - Barcarolle in G (1847) - Wals in E (1838) - Variaties in E over een thema uit Mozarts Die Zauberflöte (1822) - Tarantella over een Russisch volksliedje (1843) - Reminiscence aan een Mazurka (1847) - Nocturne in e (1828) - Polka in d (1849) - Nocturne in f (La Séparation) (1839) - Variaties in a over een Russisch volksliedje (1826)

Tatiana Loguinova (pianoforte, Chris Maene, Ruiselede (B), naar Conrad Graf, Wenen 1825)

Phaedra 292026 • 53' •

Opname: januari 2011, Théâtre Vaudeville, Brussel

www.tatianaloguinova.com
www.phaedracd.com
www.chrismaene.be


Vorig jaar december, alweer bijna een jaar geleden, was de Russische Tatiana Loguinova (ze studeerde onder meer aan de prestigieuze Gnessin muziekacademie in Moskou) te gast in het pianomuseum van Chris Maene, zeg maar de Belgische pendant van onze Edwin Beunk (klik hier), een even groot liefhebber en verzamelaar van oude klavieren en een net zo belangrijke restaurateur van deze oude instrumenten. Daar presenteerde Tatiana haar tweede album, ditmaal gewijd aan miniaturen van Mikhail Glinka (1804-1857): 'schatten voor de pianoforte'. In haar eerste album stond de muziek aan het Russische hof in de achttiende en negentiende eeuw centraal, gespeeld op een kopie van een Anton Walter pianoforte uit 1795, ook uit de stal van Chris Maene en eveneens vereeuwigd op het Phaedra-label. Beide cd's maken deel uit van een groot en uniek project: de integrale vastlegging van de Russische pianomuziek tot en met de negentiende eeuw.

Tatiana Loguinova speelt op een kopie van de Conrad Graf 1825

Dat Tatiana heel mooi piano kan spelen wist ik niet: deze cd is mijn eerste kennismaking met haar spel, maar wel had ik al een paar lovende recensies gezien, die mogelijk de waarheid spraken. Inderdaad, Tatiana beheerst het van nature weerbarstige instrument tot in haar vingertoppen, terwijl ze interpretatief de ene na de andere troefkaart uit haar mouw schudt. Ze slaagt er zelfs in om wat minder pregnante stukken in deze verzameling toch een aureool van importantie mee te geven. Hoe aantrekkelijk bijvoorbeeld Glinka's mazurka's ook zijn, ze missen toch de sprankelende originaliteit van Chopin. Het is gecultiveerde salonmuziek in de beste zin van het woord. Voor dit repertoire is Tatiana's benadering gewoonweg ideaal: de zangerige, kristalheldere discant en droge bas van het instrument geven haar alle gelegenheid om met de instrumentale kleuren van deze stukken te jongleren, met een sterk onderliggende ritmische puls en (in o.a. de marzurka's met hun typische metrum) doet ze dat met zoveel kennis van zaken en smaak dat het een waar genot is om naar dit spel te luisteren. Een minuscuul puntje van kritiek zou kunnen zijn (met de nadruk op 'zou') dat soms haar rubato iets te uitgesproken is, waardoor het een fractie (en zeker niet meer dan dat) gekunsteld op de luisteraar overkomt.

Grote waardering ook voor Marcini Lasia die zowel de opname heeft gemaakt als de editing heeft verzorgd: de vleugel staat er magnifiek op. Maar misschien gaat de zegepalm uiteindelijk toch mede naar de echt drijvende kracht achter het Phaedra-label, naar Luc Famaey, die het toch maar aandurft om steeds opnieuw met verrassend nieuw repertoire te komen. Ik denk in dit verband alleen maar aan de sublieme serie 'In Flander's Fields', die inmiddels aan deel 76 toe is. Geweldig en om diep ontzag voor te hebben.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links