Massenet: La Vierge
Halévy: La Magicienne
Bizet: Clovis et Clotilde

Véronique Gens (sopraan), Münchner Rundfunkorchester o.l.v. Hervé Niquet
Alpha 279 • 56' •
Opname: januari 2017, Studio 1, Bayerischer Rundfunk, München

'Visions', het is een titel die op zich weinig zegt, anders dan de twaalf nummers op dit album, een bonte mengeling van voorbijtrekkende mystici en heiligen die, beladen met visioenen en in de meest bizarre gedaante muzikaal hun opwachting maken. Het is in de eerste plaats muziek die zowel de uitvoerenden als de toehoorders regelrecht uitdaagt in al haar extreme maar vooral zeer emotionele uitingen. Gelicht uit negentiende en deels twintigste-eeuws Frans opera- en oratoriumrepertoire krijgen we het door de Franse sopraan Véronique Gens en het omroeporkest uit München onder leiding van de expert per excellence, de Franse dirigent Hervé Niquet, in alle denkbare geuren en kleuren voorgeschoteld.

Het is merendeels onbekend repertoire dat we te horen krijgen, schitterend van klank, Gens' donkere timbre als geknipt voor de mystieke en soms zelfs erotische, maar voortdurend gloeiende muziek. Ik zou bijna zeggen: zinderend tot op het bot, dankzij haar vocalistiek en interpretatieve gaven die wat dit betreft zonder weerga zijn. Maar net zo verbazingwekkend is hier het aandeel van een Duits orkest. Ik heb er geen idee van hoeveel tijd en energie Niquet in dit project heeft gestoken, maar het is hem met vlag en wimpel gelukt om de veelal stijve Duitsers in het orkestgezelschap tot deze Franse esprit en sensualiteit te bewegen.

Onbekend maakt onbemind, maar duidelijk is wel dat deze vertolkingen het meer dan waard maken er als de wiedeweerga kennis mee te maken. Opnieuw is duidelijk dat de opnametechniek bij het Franse Alpha hoog in het vaandel staat.