CD-recensie
© Aart van der Wal, januari 2021 |
Mooi om weer eens een cd te treffen met uitsluitend muziek van een Nederlandse componist en bovendien wat voor een: zes concerti grossi en een vioolconcert van Willem de Fesch (1687-1761), een tijdgenoot dus van Bach, Telemann en nog meer dan een handvol fameuze barokcomponisten. Geboren in Alkmaar in 1687 en gestorven in Londen in 1761 had deze Nederlandse componist en violist dankzij een hoffelijke, maar ook energieke en virtuoze stijl die sterk werd beïnvloed door vooraanstaande Italiaanse componisten als Corelli en Vivaldi, tijdens zijn langdurige verblijf in Londen een groot aantal muziekliefhebbers aan zich weten te binden. Niet alleen als componist, maar ook als uitvoerend musicus stond hij in hoog aanzien, getuige zijn benoeming tot concertmeester van het (opera)orkest van Georg Friedrich Händel. Ook zijn rol als docent werd in de Britse hoofdstad hoog aangeslagen. Op den duur zal de voortschrijdende ouderdom echter zijn tol hebben geëist, want in 1750, hij was toen 63, trok hij zich voorgoed uit het muziekleven terug. De Fesch was een componist wiens muziek een volmaakte symbiose vormde van rijk uitgedoste expressie en flonkerende virtuositeit en dan ook nog met een vormvastheid die ook vandaag de dag groot respect afdwingt (en te meer als wordt bedacht dat een belangrijk handvat als de klassieke sonatevorm nog in geen velden of wegen te bekennen was). Zijn nagelaten oeuvre is aanzienlijk, met 13 bundels vocale werken (in de genres oratorium, canzonetta, cantate, lied) en 15 bundels instrumentale stukken, waaronder een groot aantal sonates (van uiteenlopende soort), duetten en concerten. Of we het nog gaan meemaken dat deze respectabele verzameling voor een breed publiek wordt ontsloten? Reken er maar niet op. Maar gelukkig hebben we weer eens een aantal werken van zijn hand op cd en bovendien is dit nieuwe album ook qua vertolkingen een regelrechte aanwinst. Ik wist dat eigenlijk al bij voorbaat, want zowel het instrumentaal ensemble La Sfera Armoniosa als de 'motor' achter het project Mike Fentross behoren tot de klinkende namen in het barokrepertoire. Wie het nog niet wist: het ensemble werd in 1992 opgericht, maar in 2006 volgde de uitbreiding tot een heus orkest en werd aldus ook actief in het operarepertoire. Het bleek een kolfje naar de hand van Mike Fentross, een van de beste bespelers ter wereld van de teorbe en inmiddels ook een dirigent van formaat. Ook deze De Fesch-cd bewijst de grote klasse van La Sfera Armoniosa, met een bijzonder fraai uitgelichte solorol van de violiste Lidewij van der Voort. Het album werd opgenomen in Alkmaar, de geboortestad van Willem de Fesch. Terwijl Fentross op vrijwel letterlijk een steenworp afstand woont van de plek waar De Fesch werd geboren. Toeval of niet, dit fraaie spel komt net zo fraai uit de luidsprekers. En het slotapplaus hoort er uitdrukkelijk bij! Tot slot graag nog even uw aandacht voor de bezettting:
index |
|