CD-recensie
© Aart van der Wal, januari 2017
|
In onze rijk bedeelde muziekgeschiedenis heeft Francesco Durante (1684-1755) vooral naam gemaakt als leraar van componisten die later veel bekender zijn geworden dan hij. Denk alleen maar aan Battista Pergolesi wiens muziek, en dan met name diens Stabat Mater, zelfs vaak wordt uitgevoerd. Durante's muziek is echter in de meeste velden of wegen niet meer te bekennen. Af en toe duikt er een cd op die in sommige kringen de aandacht even mag vasthouden, maar dat is het dan wel. Zijn Requiem in c, een van de drie die hij tijdens zijn zeer werkzame leven componeerde, werd onlangs door het Coro-label weer eens aan de openbaarheid prijsgegeven. Dat was op de kop af acht jaar na de wereldpremière op cd (door het, jawel!, Braziliaanse Belo Horizonte ensemble). Dirigent Darlington zat, evenals zijn voorgangers, met het probleem van een wirwar van overgeleverde koor- en solopartijen die weer niet strookten met Durante's eigen handschrift en al evenmin met een later opgedoken afschrift dat in de tweede helft van de negentiende eeuw door een kopiist was achtergelaten. Het is overigens een probleem dat kriskras door diezelfde muziekgeschiedenis loopt en waarvoor geen eenvoudige oplossingen voorhanden zijn: de toenmalige muziekpraktijk laat andere uitkomsten zien dan wat de componist oorspronkelijk heeft neergeschreven. Meer houvast biedt een officieel gepubliceerde versie waar iedereen zich naar kon of zelfs moest richten, maar die is er in dit geval waarschijnlijk nooit geweest. index |
|