![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, juni 2014
|
Deze bijzonder fraai opgenomen cd biedt uitsluitend hoogtepunten binnen de canon van de zeventiende-eeuwse Engelse kamermuziek en is daarom alleen al de aanschaf dubbel en dwars waard. Daar komt nog bij dat de vertolkingen een ideaal beeld geven van de pure schoonheid van deze 'consort music' zoals die toen klonk aan de verschillende hoven en in de paleizen en landhuizen in het tijdperk van Elizabeth I (1558-1603). Vrijwel alle bekende componisten schreven in die tijd voor uiteenlopende instrumentale ensembles, met als een van de vroegste voorbeelden de 'Princelye Pleasures' die George Cascoigne in 1576 publiceerde. Belangrijk is het toen gemaakte onderscheid tussen consorts met uitsluitend strijkinstrumenten en 'broken consorts', met strijkers en blazers broederlijk bijeen. Maar alle consorts maakten - zoals op deze cd - gebruik van bestaande vormen, met name die van de fantasie, de variatie, de dans (ayre) en de cantus firmus. Ik vind de indeling van deze cd bijzonder geslaagd: niet Dowlands Lachrimae achter elkaar, maar onderbroken door 'fantasies' en 'airs' van andere componisten uit dat tijdperk. De uitvoeringen zijn tiptop, de opname warm, maar zo helder als glas. Zo geïnspireerd spelen op een van de ongezelligste locaties (omroepstudio in Zürich), het is een mirakel! Het resultaat: een 'beauty'! Met zoveel schoonheid onder handbereik wil ik er niet over zeuren dat er nog best zo'n twintig minuten 'beauty' bij had gekund... index |
|