CD-recensie

 

© Aart van der Wal, december 2018

 

Debussy: 12 Études (Boek I en II)

Szymanowski: 12 Études op. 33

Julian Riem (piano)
TYXart TXA 18100 • 57' •
Opname: september 2017 en februari 2018, Grosser Konzertsaal, HMTM München

www.tyxart.de

 

Wie naar verbanden zoekt: Debussy schreef de twaalf études ‘à la mémoire de Frédéric Chopin'. Karol Szymanowski droeg zijn eveneens twaalf études op aan de pianist Alfred Cortot. Twee Polen: Chopin en Szymanowski, twee Fransen: Debussy en Cortot. Verbanden die bovendien uitmonden in kruisbestuivingen: de études van Debussy doen aan die van Chopin herinneren, een beeld dat wordt voortgezet door Szymanowski, die zijn études modelleerde naar die van Chopin én Debussy.

Szymanowski's vernieuwende pianowerken kregen vorm tijdens de Eerste Wereldoorlog. De uit 1916 stammende études (niet de préludes, die al rond 1906 werden gepubliceerd) maken daarvan deel uit, zoals dat later ook gold voor de twintig mazurka's die in vijf deeltjes verschenen tussen 1926 en 1931. Met dat verschil dat Szymanowski's mazurka's dichter bij de ritmiek van de oorspronkelijke mazurische folklore blijven dan die van Chopin. Maar belangrijker: het is net zulke schitterende muziek als die van zijn grote landgenoot, zij het dat menige luisteraar die weinig opheeft met het typisch bartókiaanse idioom en de daarmee verbonden scherp gerande ritmiek en botsende harmonieën ook niet veel zal moeten hebben van Szymanowski's folkloristisch getinte exploraties. Ik zou tegen hen willen zeggen: een ontdekkingstocht kan soms moeilijk zijn, maar er ligt wel degelijk een beloning in het verschiet!

Julian Riem (1973, München) ontpopt zich in dit recital als een formidabele pianist die met zijn contrastrijke spel deze 24 ‘leerstukken' (het muzikale gehalte ervan is uiteraard vele malen hoger dan de term 'étude' impliceert) subliem aan de luisteraar ontvouwt. Strikt helder, gloedvol en expressief, kleurrijk en gelaagd, maar ook sterk intuïtief (zo zijn de gekozen tempi ideaal) valt ieder miniatuur binnen de gegeven rangorde perfect op zijn plaats. Dit is echt groots pianospel waarvan de intense muzikaliteit de daarvoor vereiste techniek (dit zijn zeer virtuoze stukken) naar de achtergrond doet verschuiven. Riem doet danook zeker niet onder voor de coryfeeën die (mede) in dit repertoire naam hebben gemaakt. Waar nog bijkomt dat mij geen album bekend is die dezelfde samenstelling biedt (terwijl die best wel voor de hand ligt). De Steinway D is magnifiek vastgelegd.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links