(C.) Stamitz: Klarinetconcert nr. 7 (Darmstädter nr. 1)

(F.) Danzi: Klarinetconcert in Bes, op. 47

Mozart/Koncz: “Se viver non degg’io“ uit Mitridate (voor bassethoorn, fluit en orkest) - "Batti batti o bel Masetto" uit Don Giovanni (voor bassethoorn, fluit en orkest)

Andreas Ottensamer (klarinet en bassethoorn), Emmanuel Pahud (fluit), Kammerakademie Potsdam o.l.v. Albrecht Mayer

Decca 28948147113 • 72' •

Opname: september-oktober 2016, Teldex Studio, Berlijn

De Weense klarinettist Andreas Ottensamer is pas 27, maar in korte tijd uitgegroeid tot een wereldster op zijn instrument. Simpel samengevat: iedereen wil hem hebben. Achteraf kan alles worden verklaard, maar een feit is wel dat de muziek hem niet alleen met de bekende paplepel werd ingegoten, maar ook dat hij voortkomt uit een intens muzikale Oostenrijks-Hongaarse familie die voornamelijk uit musici bestond en deels bestaat. Daaronder zijn vader Ernst en zijn broer Daniel, beiden klarinettist bij de Wiener Philharmoniker. Met hen vormt Andreas sinds 2005 het klarinetttrio 'The Clarinotts' (vorig jaar verscheen hun cd bij Deutsche Grammphon). Sinds 2011 is Andreas soloklarinettist bij de Berliner Philharmoniker, maar hij trekt ook graag op andere muzikale fronten door de wereld, zowel met als zonder het klarinettrio.

Over het uiterst kleurrijke spel van Ottensamer schreef ik al eerder, in mei 2015, naar aanleiding van de cd 'The Hungarian Connection'. 'Een klarinettist die een subliem legato paart aan de hogeschoolkunst van de frasering', zo schreef ik toen. Ik kan het hier slechts herhalen. Ottensamers spel biedt een loepzuivere 'showcase' voor het klarinetspel in al zijn denkbare aspecten. Bovendien siert het hem dat hij voor zijn nieuwe cd heeft gekozen voor repertoire dat niet tot de 'highlights' van de klarinetliteratuur wordt gerekend. De klarinetconcerten van vader en zoon Stamitz en van Danzi kennen de meeste klarinettisten natuurlijk wel, maar voor menige muziekliefhebber zullen deze stukken zeker geen dagelijkse kost zijn. Het is een bekend verschijnsel (of euvel): wat toentertijd groot was is door de tijd en door de geleidelijk aan verandering onderhevige muzikale smaakpapillen klein geworden; of zelfs geheel uit het oog verloren (het omgekeerde is overigens net zo'n bekend fenomeen).
Johann Stamitz (1717-1757), zijn niet minder getalenteerde oudste zoon Carl (1745-1801) en Franz Danzi (1763-1826) waren in hun tijd zeer respectabele, zo niet gelauwerde componisten die hun tijdgeest in muzikaal opzicht feilloos aanvoelden en zo ook componeerden. Waarmee we midden in de School van de Mannheimers zijn aanbeland. De door Stephan Koncz bewerkte twee miniaturen voor bassethoorn, fluit (met Emmanuel Pahud eveneens in een glansrol) en orkest van Mozart vormen een welkome aanvulling op een cd die bol staat van het musiceerplezier in een technisch volmaakte afwerking. Muzikantesker kan men zich dit eenvoudig niet voorstellen.

Dan is er de eveneens van musiceervreugde doortrokken Kammerakademie Potsdam, een van de Duitse topensembles die met bekende dirigenten en solisten zowel binnen als buiten de eigen landsgrenzen met een veelzijdig repertoire van zich doet spreken. De historiserende uitvoeringspraktijk is er eveneens in goede handen, mede dankzij onder meer Konrad Junghänel en Sergio Azzolini. Sinds het seizoen 2010/11 is Antonello Manacorda de chef-dirigent. Onder de talloze solisten die met de Kammerakademie hebben opgetreden vinden we grote namen als Sol Gabetta, Katia und Marielle Labèque, Daniel Müller-Schott, Christian Tetzlaff, Daniel Hope, Emmanuel Pahud, Christine Schäfer, Christiane Oelze, Thomas Zehetmair, Tabea Zimmermann en Steven Isserlis. Het gaat allemaal op het puntje van de stoel. Andreas Ottensamer had zich met dit orkest en met zijn goede vriend Pahud geen betere muzikale partners kunnen wensen.

___________________
Concerten van Andreas Ottensamer:
Vrijdag 7 april Theater Heerlen