CD-recensie
© Aart van der Wal, januari 2025 |
Yves Castagnet (*1964) componeerde het Magnificat in de lente van 2020, een jaar nadat de Parijse Notre-Dame deels in vlammen was opgegaan. Het was tevens het eerste jaar van de ‘lockdown' als gevolg van het rondwarende coronavirus. Al een aantal jaren eerder speelde deze in 1988 aangestelde titularis van het koor-orgel in de Notre-Dame met de gedachte een groot koorwerk te componeren. Eerst in 2020 kwam het samen: de brand, de lockdown én de inspiratie. Het werd dit Magnificat, met daarbij als belangrijke inspiratiebron het gelijknamige werk van Johann Sebastian Bach, voor Castagnet het meest favoriete stuk uit diens oeuvre. De brand was voor Castagnet een traumatische ervaring: ‘Ik ben vrijwel iedere dag in de kathedraal en dat al ruim vijfendertig jaar. Het voelt alsof mijn huis is afgebrand, pijnlijk, verdrietig, rampzalig. Toen ik kort na de brand de Notre-Dam bezocht leek alles verwoest. Ik keek omhoog en zag zelfs geen dak meer.' Het mag een wonder heten dat het grote orgel desondanks toch in zijn geheel intact is gebleven, zelfs geen waterschade heeft opgelopen. Al bleek restauratie onvermijdelijk omdat door de de in elkaar gevallen torenspits allerlei loodresten in het instrument terecht waren gekomen. De brand op 15 april 2019 had wel grote gevolgen voor het zich in het sanctuarium bevindende kleinere, merendeels uit hout geconstrueerde kleinere orgel. Het raakte zwaar beschadigd door de aanhoudende stromen bluswater en moest compleet worden hersteld. De opnamen voor dit Warner-album konden niet in de toen nog niet herstelde Notre-Dame worden gemaakt, maar moest noodgedwongen worden uitgeweken naar de Parijse Sainte-Clotilde. Van de drie eveneens door Castagnet gecomponeerde Psalmen (18, 26 en 115) ontstonden de eerste twee in 1996 (waarvan slechts enige verzen werden getoonzet) en de laatste in 2011. Dat ze evenals het Magnificat met de Parijse kathedraal zijn verbonden spreekt welhaast vanzelf. De vier werken ademen afwisselend exuberantie en verstilling in een smaakvol vormgegeven eclectisch muzikaal decor. De uitvoeringen stralen autoriteit uit en koor en orgel zijn magnifiek vastgelegd. index |
|