CD-recensie
© Aart van der Wal, juli 2012
|
Een cd met wijn en gezang, liederen en dansen uit Neurenbergse middeleeuwse bronnen, in vier afwisselend samengestelde segmenten: deel 1 is getiteld 'Die Kaiserburg', deel 2 'Die Hauptkirchen', deel 3 'Das Fest' en het slotdeel 'Humanismus'. Dat alles levert muziek op van o.a. Robert Morton, Arnold von Bruck, Salomone Rossi, Konrad Paumann, Josquin des Prez, de gebroeders Hess, Guillaume Dufay, Adrian Willaert, Paul Hofhaimer en Ludwig Senfl, namen die zeker niet op ieders lippen liggen. Sterker nog, ik vermoed dat vrijwel niemand het merendeel van deze miniaturen eerder heeft gehoord, wat deze uitgave extra aantrekkelijk maakt. Het is bijna surrealistisch: muziek die soms meer dan vijfhonderd geleden is gecomponeerd en nu, in authentieke bezetting, in een ultramoderne geluidsstudio is afgemonteerd en 'zomaar' thuis uit de luidsprekers komt. Heel wat minder surrealistisch verliep het musicologische onderzoek van het bronnenmateriaal dat voor de toenmalige 'Stadtpfeifer' gesneden koek moet zijn geweest. Ze speelden tijdens de kerkdiensten, zittingen van de stadsraad, oogstfeesten en op bruiloften en partijen. Goethe had als kind nog de 'Stadtpfeifer' van Frankfurt gehoord (in zijn 'Dichtung und Wahrheit' verhaalt hij ervan), al kan dat toen niet meer zijn geweest dan een in stand gehouden traditie (hij sprak niet voor niets van 'Ankunft voriger Jahrhunderte'). Het hier gebruikte instrumentarium is uiteraard niet origineel, maar betreft het zonder uitzondering replica's die met grote overtuigingskracht en kennis van het métier worden bespeeld. De ingetogen en niet kunstmatig gecultiveerde zangstijl van Dominique Visse past er uitstekend bij. De opname is prachtig. index |
|