![]() CD-recensie
© 1999 Aart van der Wal
|
Bruckner: Mis Nr. 3 in f, WAB 28. Puccini: Mottetto per San Paolini. Verna Schweizer (sopraan), Elisabeth Glauser (alt), Uwe Heilmann (tenor), Matthias Görne (bariton/bas), Gächinger Kantorei Stuttgart, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart o.l.v. Helmuth Rilling. Hänssler 98983 • 74' • De in 1867/68 gecomponeerde, ontzagwekkende mis in f heeft
naast een religieus deemoedige inslag ook grote symfonische allure. De
van de symfonieën bekende herhalingsmodellen en sequensen die uit
de kiemcellen worden opgebouwd, tref je ook in deze mis veelvuldig aan,
maar anders dan in de symfonieën kiest Bruckner in zijn drie missen
voor een aanzienlijk korter verloop. Anders dan je misschien zou verwachten,
resulteert juist dit enigszins kortademige concept in een nog intensere
beleving van de Latijnse mistekst. Zonder diepgaand inzicht in Bruckners
religieuze gedachtewereld en symfonische structuren blijft deze kolos
echter in de fundamenten steken en dat is precies wat hier gebeurt. De
opname draagt er ook niet toe bij om deze uitvoering boven de middelmaat
uit te tillen: het koloriet is niet fijnmazig genoeg, het koper glanst
niet, de solisten staan op een kluitje en de koorklank waaiert niet voldoende
uit. Terwijl de orkestrale inleiding van het Kyrie toch veelbelovend is,
met de fraaist denkbare strijkers in een verinnerlijkte, ingehouden sfeer.
Deze uitvoering biedt gaaf orkestspel en een gedisciplineerd koor, met
goede solistische bijdragen, al stoort soms het overdreven vibrato van
Glauser en Heilmann. Jochum (DG) heeft een gewilliger oor voor Bruckners
metafysische klankgebouw en beschikt bovendien over een nog beter solistenteam,
dit alles gevat in een breed opnamekader. index |