![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, januari 2016
|
Ik herinner me Harry Mooten die op zijn accordeon de meest onwaarschijnlijke klanken tevoorschijn toverde en het zelfs tot Bach bracht (op YouTube kunt u daarvan meerdere voorbeelden vinden). Ik zag lang geleden in de binnenstad van Dordrecht een man die achter een grote tafel op keurig afgemeten, deels gevulde wijnglazen een toccata van Bach ten beste gaf. U zult zelf ongetwijfeld soortgelijke voorbeelden kennen. Want de muziek van Bach is grenzeloos, zowel innerlijk (de muziek) als uiterlijk (instrumentarium). Bach kan op van alles en nog wat worden gespeeld, zij het dat men niet moet gaan rommelen, maar Bach - al is het dan postuum - het respect betuigen dat bij zijn muzikale statuur past. O ja, en Bach bewerken mag evengoed, want hij deed het immers zelf ook. Bovendien kennen we de parodiërende Bach. Dat zijn zo van die aspecten die bewerkers, componisten en musici dienaangaande de benodigde legitimiteit bezorgen (autoriteit is weer iets heel anders, maar daarover gaat het hier niet). De leden van Brisk ('levendig' en 'wakker' in het Engels) weten bepaald wel de weg op de blokfluit, zowel individueel als in het ensemblespel. Op deze cd legt het kwartet een wel heel bijzonder brevet van bekwaamheid af door een aantal Bach-bewerkingen te combineren met nieuw werk van Toek Numan en Guus Janssen. Er wordt gespeeld op blokfluiten in barokstemming, met als curiositeit een speciaal door Friedrich von Huene, een gerenommeerde Amerikaanse maker van blokfluiten, voor Brisk gebouwde c-bas en contrabas. Een curiosum, voorlopig althans, want ik voorspel beide instrumenten een prima toekomst binnen de familie der blokfluiten. Brisk Recorder Quartet Amsterdam speelt deze stukken als nieuw (feitelijk zijn ze dat ook), fris als dauw, technisch volmaakt, met veel finesse en raffinement (die combinatie doet het altijd wel, maar blijkt in de weerbarstige praktijk voor menigeen soms niet goed te realiseren), vertrouwde stukken zijn in een nieuwe jas gehesen en dat is - het kan niet genoeg worden onderstreept - buitengewoon smaakvol en met grote deskundigheid gedaan. Want laat niemand zich vergissen: bewerken is moeilijker dan vaak wordt gedacht. Niet alleen de oorspronkelijke muziek moet tot in detail worden gekend, maar ook het instrument of de instrumenten waarvoor de bewerking bestemd is. Het is dus zeker niet 'alleen maar' een kwestie van noten verplaatsen... index |
|