CD-recensie
© Aart van der Wal, oktober 2022 |
Wie ook maar enigszins op de hoogte is van de westerse muziekgeschiedenis kent de relatie tussen Johannes Brahms en de beide Schumanns: Robert en Clara. Bovendien blijkt het steeds weer een bijkans ideaal vertrekpunt te zijn voor recitals en opnamen. Zo ook voor de Japanse pianiste Mari Kodama (ze werd in 1967 in Osaka geboren) die zich met veel verve heeft gewijd aan een album dat vrijwel geheel in het teken staat van Brahms' bewondering voor Robert Schumann als componist. In Kodama's eigen woorden: 'The pieces I have chosen demonstrate the power that came from this friendship, the strength and energy, the tenderness and affection - you can hear all that in them.' En dat is precies wat deze eminente musiciënne in deze drie werken van Brahms loepzuiver laat horen, fraai afgesloten met Widmung uit Schumanns liedcyclus Myrthen, trefzeker door Clara bewerkt voor piano solo.
Bij Kodama valt werkelijk alles fenomenaal op hun plek: de fraseringen, dynamische gradaties, ritmische precisie en haar spiritueel sterk geladen engagement. Dit alles gevat in een verbluffende pianistische techniek en bovendien door Polyhymnia's Erdo Groot werkelijk schitterend geregistreerd in de bekende Reitstadel in het Duitse Neumarkt, een akoestisch fraaie locatie waar eens ook de uiterst kritische Alfred Brendel zo tevreden over was. Wat bovendien meespeelt is de door Shunsuke Yokoyama volmaakt geïntoneerde en gestemde Yamaha CFX-concertvleugel. Kort en goed: een meesterlijke productie! index |
|