© Aart van der Wal, april 2013

Strings attached

Brahms: Klarinetsonate nr. 1 in d, op. 120 nr. 1 (bewerking door Geert van Keulen voor klarinet en strijkkwintet) - nr. 2 in Es, op. 120 nr. 2 (bewerking door Geert van Keulen voor klarinet en strijksextet)

Schumann: Fantasiestücke op. 73 (bewerking door Geert van Keulen voor klarinet en strijkkwartet)

Arno Piters (klarinet) en leden van het Koninklijk Concertgebouworkest (Marleen Asberg, Nienke van Rijn en Keiko Iwata, viool; Edith van Moergastel en Judith Wijzenbeek, altviool; Benedikt Enzler, cello; Rob Dirksen, contrabas)

Challenge Classics CC72572 • 59' •

Opname: april 2012, Galaxy Studio's, Mol (B)

In het keurig verzorgde cd-boekje wordt uitgebreid ingegaan op de bewerking van muziek in al zijn facetten (en dat zijn er vele). Bewerkingen waren en zijn van alle tijden, van het meerstemmig zetten van bestaande melodieën tot het zetten voor een andere instrumentale bezetting dan het origineel. Een van de bekendste voorbeelden is Benjamin Brittens Young Person's Guide to the Orchestra, waarvoor de componist Henry Purcells toneelmuziek voor Abdelazer als uitgangspunt nam. Veel minder ingrijpend, maar eveneens een bewerking is bijvoorbeeld Bachs Concert voor vier klavecimbels en strijkers BWV 1065, gemodelleerd naar Antonio Vivaldi's L'estro Armonico, en wel diens Concert voor vier violen RV 580 (er is ook een transcriptie van Bach bewaard gebleven voor uitsluitend klavecimbel en orgel). En om bij de twee sonates voor klarinet en piano van Brahms te blijven: er zijn ook bewerkingen van voor altviool en piano, en voor klarinet en orkest (door Luciano Berio). Maar ook tegenwoordig worden er van allerlei stukken uit het (soms verre) verleden arrangementen gemaakt die, mits op basis van kennis van zaken en goede smaak, best wel in de schaduw van het origineel kunnen staan, of dat zelfs nog kunnen overtreffen (hoewel dat bij 'puristen' misschien wel de wenkbrauwen doet fronsen). Geert van Keulen is zo'n vakman. Hij speelde jarenlang basklarinet bij het KCO en combineerde dat met het arrangeren van de meest uiteenlopende stukken. Ik ken nog een bekende collega van hem, Henk de Vlieger, slagwerker bij het Radio Filharmonisch Orkest, een net zo vakkundige en inventieve bewerker van Wagners opera's voor uitsluitend symfonieorkest.

Arno Piters speelt bij het KCO op de Es-klarinet en weet zich in het net zo selecte gezelschap van een aantal collega's bij datzelfde orkest die in dit repertoire laten horen waarom ze deel uitmaken van een van de beste orkesten ter wereld. Het spel is uiterst verzorgd, maar - net zo belangrijk - afwisselend vol esprit, gloedvolle expressie en bezonkenheid. Het unieke karakter van de bewerkingen van Geert van Keulen biedt deze zo vertrouwde werken een nieuwe invalshoek. De door Bert van der Wolf gemaakte opname is weer het zoveelste 'Meisterstück' van zijn hand. Kortom, geen uitgave om achteloos aan voorbij te gaan!