![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, oktober 2005 |
Brahms: Liebeslieder-Walzer op. 52 - Neue Liebeslieder-Walzer op. 65. Schumann: Spanische Liebeslieder op. 138. Barbara Bonney (sopraan), Anne Sofie von Otter (mezzosopraan), Kurt Streit (tenor), Olaf Bär (bariton), Helmut Deutsch, Bengt Forsberg (piano). EMI 7243 5 55430 2 8 • 64' • Oppapier ziet het er ideaal uit: vier grote vocalisten, twee pianisten die hun sporen in de begeleidingskunst hebben verdiend en een compilatie op basis van live-opnamen van het Edinburgh Festival 1994. De verwachtingen worden echter niet helemaal waargemaakt en dat schuilt vooral in de vertolkingen van de werken van Brahms. Wat ontbreekt is een overtuigende individuele inbreng, een zich vrij van elkaar bewegen met behoud van het hechte ensemblekarakter. Technisch is het allemaal fraai afgewerkt en worden de dynamische verhoudingen feilloos gerealiseerd, maar het is mij te braaf en te keurig, met het metrum wel erg strak aan de teugel. Vergeten wordt dat gewone volksliedjes aan de wieg hebben gestaan. Voor de beide begeleiders geldt hetzelfde: er valt niets op hun spel aan te merken, totdat je Engel en Sawallisch (DG) hebt gehoord. Dan gaat een vrijere en sprankelender klankwereld open. Geïnspireerd musiceren betekent ook dùrven! Wèl bijzonder is de modelvertolking van de alom verwaarloosde Spanische Liebeslieder. De opname wekt de indruk dat er tussen de vier vocale solisten geen centimeter ruimte is. index |