CD-recensie

 

© Aart van der Wal

 

Bliss: Strijkkwartet nr. 1 in Bes - nr. 2 in f.

Fanny Mendelssohn Quartet.

TRO-CD 01412 • 58' •


Goede uitvoeringen van het kamermuziekoeuvre van Bliss zijn nog steeds met een lantaarntje te zoeken en als zoals in dit geval uitvoering en opname op een hoog niveau staan is er zeker sprake van een belangwekkende aanwinst. Bliss was een leerling van Vaughan Williams en werd sterk beïnvloed door o.a. Stravinsky, Ravel en 'Les Six'. In 1922 raakte hij weliswaar ook gefascineerd door Weberns 'atonaliteit', maar daarvan is in zijn composities niet veel te merken. Hij waagde zich althans niet aan de consequente toepassing van twaalftoonsrijen. De geprononceerde ritmiek in deze kwartetten wijst rechtstreeks naar Stravinsky, terwijl in het fijnmazige kleurenpalet met de pregnante harmonieën de invloed van Ravel hoorbaar wordt. De rigide en niet in het minst originele vormgeving voorkomt dat de luisteraar in het vaak gepassioneerde betoog de draad kwijtraakt. Het Fanny Mendelssohn Quartet heeft voor de contemporaine kwartetliteratuur veel werk verzet en daarmee internationaal hoge ogen gegooid. Deze uitgave bevestigt die reputatie. Spiritueel en fris, met fraaie kleurschakeringen, grote dynamische contrasten en expressieve ontladingen, dit alles gevat in een hoge spelcultuur. Ook in de hevigste uitbarstingen blijft de klank open en helder, terwijl in de bezonken passages de toon prachtig opbloeit. Deze niet te versmaden vertolkingen zijn volgens het boekje in 20-bit Super Bit Mapping-technologie vastgelegd. Om met Bliss te spreken: so what?


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links