CD-recensie

 

© Aart van der Wal, december 2017

 

Biber et Biber

(Carl Heinrich) Biber: Missa Resurrectionis Domini - Requiem

(Heinrich Ignaz Franz) Biber: Quasi Cedrus Exaltata - In Exitu Israel - Memento

Marie Sophie Pollak (sopraan), Kaspar Kröner (altus), Hans Jörg Mammel (tenor), Michael Kranebitter (bas), Concerto Stella Matunita o.l.v. Johannes Hämmerle (orgel)
Frabernardo FB 1710593 • 48' •
Opname: mei 2017, Seminariekerk, Brixen (I)

 

Zo vader, zo zoon. Een vaak gehoord gezegde dat zeker van toepassing is op Carl Heinrich (1681-1749), de muzikaal bijzonder getalenteerde zoon van de alom bekende Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) (van onder meer de befaamde Rozenkranssonates, maar ook van diens in Salzburg gecomponeerde grote missen). Ik geloofde mijn eigen oren niet, al luisterend naar de Opstandingsmis van de zoon, maar ook naar diens Requiem. En mogelijk overkomt u dat ook, want dit is echt schitterende muziek die met polyfone meesterhand is gecomponeerd. Net als bijvoorbeeld de ‘Missa Salisburgensis' van vader Biber lijken ook de missen van de zoon als het ware voorbestemd geweest voor uitvoering in de kathedraal van Salzburg. Dat blijkt tenminste uit de bijzonder rijke aankleding, met veel opulente ruimte voor het virtuoos geschreven koper. In deze muziek kunnen we ook goed horen hoezeer het trompetspel in het zeventiende- en achttiende-eeuwse Salzburg tot een ware kunst was verheven.

Het blijkt dat in het archief van het bisdom in Salzburg niet alleen veel notenmateriaal van Heinrich Ignaz Franz, maar ook van Carl Heinrich ligt opgeslagen. Maar ook dat van andere componisten toont aan hoezeer het diocees in muzikaal zeer hoog aanzien stond en de Dom daarin een sleutelrol moet hebben vervuld. In het cd-boekje wordt vermeld dat we nog maar slechts een fractie daarvan kennen en dat er in dit opzicht nog heel veel te ontdekken valt. Geen wonder dat het doosje niet zonder trots vermeldt: ‘first recordings'.

Niet minder belangrijk is de uitvoeringskwaliteit, die werkelijk boven iedere kritiek verheven is, zowel wat betreft de vocale soli, het koor als het (‘authentieke') orkest. Waar nog bijkomt dat de in de Seminariekerk van Brixen gemaakte opname spectaculair uit de luidsprekers komt. Echt, ik kan er niet genoeg van krijgen!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links