![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, mei 2018
|
We mogen ons blijven verheugen in nieuwe albums die een bijzonder licht werpen op Oude Muziek waarvan velen van ons het bestaan mogelijk niet kennen. In dit geval geestelijke muziek van Saint Ambrose (ca. 340-397) en Orazio Benevolo (1605-1672), geflankeerd door twee gregoriaanse gezangen en meer bekende stukken van Monteverdi en Palestrina. Benevolo's 16-stemmige Missa Si Deus Pro Nobis, met de polyfone rijkdom van de Contrareformatie, maakt daarvan de hoofdmoot uit. Het werk is inventief met de overige programmaonderdelen verbonden (hoe dat precies is gedaan vindt u hierboven). Het resultaat daarvan is een zowel fascinerend als afwisselend programma dat met 'authentieke' vocale en instrumentale meesterhand wordt uitgevoerd. Dat is overigens niet verwonderlijk, want het Franse ensemble Le Concert Spirituel behoort tot het beste op dit gebied. De verdeling over acht koren en het gebruik van oude instrumenten (ook al zijn het deels replica's, zoals dat geldt voor de drie orgeltjes) levert een waar feest voor het oor en balsem voor de ziel op, met de schitterende opname als uitgelezen primus inter pares. De registratie vond plaats in de Notre-Dame in Liban, waarvan de (niet te) ruime akoestiek dit uitgelezen programma als een handschoen past. Een subliem album dat ruimschoots aandacht verdient! index |
|