CD-recensie

 

© Aart van der Wal, oktober 2004

 

Beethoven: Pianosonate nr. 8 in c, op.13 (Pathétique) - nr. 9 in E, op.14 nr. 1 - nr. 10 in G, op.14 nr. 2 - nr. 11 in Bes, op.22.

Paul Komen (fortepiano).

Globe GLO 5190 • 71' •


Dat de grote internationale pianisten met dit repertoire 'gearriveerd' zijn wil nog niet zeggen dat we in eigen land een eveneens groot pianist als Paul Komen dan maar over het hoofd moeten zien. Dit is de vijfde cd in de Beethoven-reeks van Komen, die deze werken zowel bijzonder goed overdacht als uitermate fascinerend en fantasierijk over het voetlicht brengt. Zijn inzicht in de mogelijkheden (en onmogelijkheden!) van de fortepiano (een kopie van een Rosenberger fortepiano uit Wenen, 1802) levert voor de luisteraar eveneens meerwaarde op: Beethoven was in creatief opzicht al verder dan de instrumenten waarvan hij zich moest bedienen. In het openingsdeel van de 'Pathétique' wordt dat al op slag duidelijk, maar ook in de finale van op. 22 wordt er stevig aan de teugels getrokken.

Globe zou Globe niet zijn als niet aan de opname optimale zorg was besteed. Dat horen we dus ook, met de vleugelklank in een niet al te ruime akoestiek geplaatst, zonder dat we al te zeer op de aan het instrument inherente bijgeluiden worden herinnerd.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links