CD-recensie

 

© Aart van der Wal

 

Beethoven: Twaalf variaties in G over 'See the conqu'ring hero comes' uit Händels Judas Maccabeus, WoO 45 - Twaalf variaties in F over 'Ein Mädchen oder Weibchen' uit Mozarts Die Zauberflöte, op. 66 - Zeven variaties op 'Bei Männern, welche Liebe fühlen' uit Mozarts Die Zauberflöte, WoO 46 - Cellosonate (bewerking van de hoornsonate) in F, op. 17.

Pieter Wispelwey (cello), Lois Shapiro (fortepiano).

Channel Classics CCS 6494 • 45' •


Wispelwey vaart onverschrokken op zijn muzikaal uitbundige kompas en dit is al de zoveelste cd waaruit zowel zijn kunstzinnige intuïtie als zijn technische meesterschap blijkt. Dit spel is tot in de puntjes verzorgd, zeer geïnspireerd en waar nodig met verantwoorde flair. Hij bespeelt een cello van Barak Norman uit 1710 met een zowel pittige, als zangerige klank. Het valt op dat de akkoorden in het forte een scherp profiel behouden, terwijl de pizzicati in het lagere bereik een fraai, droog karakter hebben. Shapiro bespeelt twee instrumenten: in de variaties de piano van een anonieme bouwer uit ca. 1780 en in op. 17 een door Paul McNulty gemaakte kopie van een Walter. Haar spel is technisch vlekkeloos, fantasierijk, gedurfd en gelardeerd met kennis van zaken over de historische uitvoeringspraktijk. De sonate op. 17 is duidelijk op de typische kenmerken van de hoorn geënt, maar de uitgebreide versie voor cello doet het instrument alleszins recht. De opname werd gemaakt in de Delftse Oud-Katholieke kerk en dit betekent een wat ruimere akoestiek dan we bij de intimiteit van kamermuziek meestal gewend zijn. De definitie is echter uitstekend en details komen goed tot hun recht. De tijdsduur van deze cd is wat karig met 45', maar desalniettemin is dit een belangwekkende aanwinst voor het cellorepertoire.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links