CD-recensie

 

© Aart van der Wal, januari 2011

 

 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

'A Bach Book for Harriet Cohen'
Bach piano transcriptions (volume 9)

Kleine fuga in g, BWV 578 (Leonard Borwick) - recitatief en aria 'So sei, o Seele, sei zufrieden' uit cantate "Mein Gott, wie lang, ach lange" BWV 155 (Harriet Cohen) - Adagio uit Toccata, Adagio en Fuga in C, BWV 564 - koraal 'Jesus bleibet meine Freude' uit cantate "Herz und Mund und Tat und Leben" BWV 147 (Myra Hess) - orgelpreludium 'Wachet auf, ruft uns die Stimme' BWV 645 (Granville Bantock) - Fantasie in G, BWV 572 (Arnold Bax) - orgelpreludium 'In dulci jubilo' BWV 729 (Lord Berners) - orgelpreludium 'Das alte Jahr vergangen ist' BWV 614 (Arthur Bliss) - koraal 'Komm, süsser Tod' BWV 478 (Frank Bridge) - Andante uit Brandenburgs Concert nr. 2 in F, BWV 1047 (Eugene Goossens) - orgelpreludium 'O Mensch, bewein' dein' Sünden gross' BWV 622 (Herbert Howells) - orgelpreludium 'Meine Seele erhebt den Herrn' BWV 648 (John Ireland) - orgelpreludium 'Der Tag, der ist so freudenreich' BWV 605 (Constant Lambert) - orgelpreludium 'Ach bleib' bei uns, Herr Jesu Christ' BWV 649 (Ralph Vaughan Williams) - orgelpreludium 'Herzlich tut mich verlangen' BWV 727 (William Walton) - orgelpreludium 'Wir glauben all an einen Gott' BWV 740 (William Gillies Whittaker) - orgelpreludium 'O Lamm Gottes, unschuldig' BWV 656 (Leonard Borwick) - aria 'Seht was die Liebe tut' uit cantate "Ich bin ein guter Hirt" BWV 85 (Hubert Foss) - Sarabande uit Cellosuite nr. 6 in D, BWV 1012 (Herbert Fryer) - koraal 'Komm, süsser Tod' BWV 478 (Ronald Stevenson)

Jonathan Plowright (piano)

Hyperion CDA67767 • 79' •


Velen van ons kennen Busoni's Bach-bewerkingen, maar van Engelse componisten? Er zijn er een groot aantal en deze fraai opgenomen cd is er het bewijs van. Terug in de tijd, gerekend vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw, kende vrijwel niemand de cantates van Bach of op zijn best een klein aantal daarvan. Maar ook de vele orgelvoorspelen en koralen bleven voor de meesten verborgen. Zo bezien sloegen de vele Bach-bewerkingen een bres in dat onbekende bastion, al zal toen hooguit een enkeling zich bewust zijn geweest van de vele vrijheden die de bewerkers zich veroorloofden, Vaughan Williams voorop, al moeten we ons daarbij wel realiseren dat het onmogelijk was om bijvoorbeeld aria's uit cantates zonder meer over te zetten naar de piano. Als het zo makkelijk was waren er geen echte componisten nodig om daaraan letterlijk handen en voeten te geven. Wat de orgelvoorspelen betreft waren daar de verschillende registers en het 'voetenwerk' die aanpassing voor de piano vereisten. Op het Europese vasteland bewees met name Busoni hoe ingenieus die bewerkingen in elkaar staken, maar ook de Engelsen verstonden wat dat betreft hun mannetje (en soms ook hun vrouwtje). Ik kan me van deze kostelijke miniaturen geen betere pleitbezorger dan Jonathan Plowright toewensen, die zijn niet geringe technische vocabulaire met veel stilistisch inzicht weet te combineren, zij het dat we intussen zodanig naar de 'puristische uitvoeringspraktijk' zijn opgeschoven dat we misschien soms even de wenkbrauwen optrekken bij de sterk romantisch getinte verkenningen in deze Engelse transcripties die, hoe kan het anders, soms ook echt typisch Engels zijn, met veel 'nobilmente' en 'cantabile'. En niet iedere bewerker toont zich een ware pedaalmeester zoals Busoni, hoewel gezegd moet worden dat een aantal componisten van rang en stand zoals Bantock, Bax, Bliss, Ireland en Walton toch ook in dit specifieke metier bepaald wel van wanten weten en met hun creatieve gaven en compositorisch vernuft veel eer hebben ingelegd. Je hoort duidelijk dat dit mannen waren die een Bach-partituur zonder mankeren konden analyseren en geschikt maken voor een geheel ander instrument. Bach moest eens weten dat zijn creaties op een heuse Steinway worden gespeeld!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links