© Aart van der Wal, juni 2010

Bach: Vioolconcert in a, BWV 1041 - in E, BWV 1042 - Concert voor twee violen in d, BWV 1043 - Concert voor hobo en viool in d, BWV 1060R.

Nigel Kennedy en Daniel Stabrawa (viool), Albrecht Mayer (hobo), Berliner Philharmoniker o.l.v. Nigel Kennedy.

EMI Classics 6 29057 2 • 59' •

Deze heruitgave (de opname dateert uit 2000) brengt ons de digitale verdoeking van de Bach-vertolkingen van het Engelse vioolwonder en enfant terrible Nigel Kennedy die door zijn vele escapades buiten de 'serieuze' klassieke-muziekwereld eigenlijk onvoldoende serieus is genomen. Kennedy als de charlatan die alleen maar door buitenissig gedrag de aandacht van de media op zich wist te vestigen. Of dit nu wel of niet terecht was doet er inmiddels niet meer toe want Kennedy is mét grijze stoppelbaard een gewaardeerd lid van het muzikale establishment. Zijn punkachtig uiterlijk van weleer heeft plaatsgemaakt voor een keurig kapsel, maar gebleven is zijn warme liefde voor onder andere de jazz. Een musicus die van meerdere markten thuis is heeft het in het klassieke domein vaak nogal moeilijk en Kennedy vormt daarop geen uitzondering. Dat Kennedy's Bach in samenspraak met de stevig uitgedunde Berliner Philharmoniker wordt gedomineerd door een nogal losse ritmische polsslag en dat zijn fraseringen en dynamische verkenningen van menigeen de wenkbrauwen zullen doen fronsen ligt uiteraard voor de hand, maar verfrissend is het allemaal wel. Terwijl er - misschien tegen de verwachting in - ook voldoende diepgang in zijn spel te bewonderen valt, zoals in het Adagio van BWV 1042 en 1060, en het Largo van BWV 1043. Een begenadigd violist die met speels gemak de meest complexe guirlandes uit zijn instrument laat rollen. De violist Daniel Stabrawa en de hoboïst Albrecht Mayer zijn even waardige partners als de geïnspireerd spelende Berlijners. De in de Jesus-Christus-Kirche in het Berlijnse Dahlem gemaakte opname zet de solo-instrumenten in een natuurlijk klinkend perspectief en klinkt warm en sonoor. Laat de 'authentieken' het maar niet horen... Waarom staat de naam van cellist Lyn Harrell eigenlijk op de hoes?? Voor de continuopartij? Het lijkt me sterk!