CD-recensie

 

© Aart van der Wal, mei 2024

Bach: Die Kunst der Fuge BWV 1080

Les Récréations: Matthieu Camilleri (viool, violino piccolo, altviool), Sandrine Dupé (viool en altviool), Clara Mühlethaler (viool, altviool), Julien Hainsworth (cello piccolo), Keiko Gomi (cello)
Ricercare RIC 453 • 73' •
Opname: sept. 2022, Église Notre-Dame de l'Assomption, Basse-Bodeux (B)

 

We kennen Bachs Die Kunst der Fuge in allerlei verschillende instrumentale combinaties, waar zich nu ook het Franse ensemble Les Récréations bij heeft aangesloten.

Gezegd moet worden dat de vijf musici voor een optimale presentatie van Bachs laatste, helaas onvoltooid gebleven meesterwerk, in contrapuntisch opzicht zeker zijn opus magnum, hebben gezorgd.

Het in 2010 opgerichte Les Récréations heeft al veel eerder van zich doen spreken en is gepokt en gemazeld in het barokrepertoire, zoals onder meer blijkt uit de uitvoering van trio- en quatro-sonates van Johann Gottlieb Graun, in 2012 uitgebracht door het muzieklabel Raumklang (en op o.a. Spotify te beluisteren).

Alweer enige jaren terug hield ik bij de artistieke leiding van het Bachfestival in Leipzig een pleidooi voor dit ensemble, maar van een uitnodiging is het helaas nog steeds niet gekomen. Al weet ik zeker dat het met Die Kunst der Fuge r zéér hoge ogen zou gooien.  

Twee elementen hadden wat mij betreft in deze uitvoering achterwege mogen blijven: het door Matthieu Camilleri gereconstrueerde slot (feitelijk een zelf bedachte constructie, zij het uiteraard aan de hand van het voorafgaande) en de toevoeging van een vijfde stem aan Contrapunctus V, VI en VII. Muzikaal is er met deze ingrepen evenwel niets mis.

Een contrapuntisch meesterwerk en dat betekent dat zowel in de uitvoering als in de opname het complex gelaagde stemmenweefsel voortdurend geheel open dient te liggen. Dat is hier gelukkig het geval. Kortom: ten zeerste aanbevolen.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links