CD-recensie
© Aart van der Wal, januari 2023 |
Holland Baroque betreedt evenals bijvoorbeeld Amsterdam Sinfonietta (dat momenteel door ons land reist met een programma met in het middelpunt daarvan de Amerikaans-Canadese singer-songwriter Rufus Wainwright) graag zijpaden, zoals u menigmaal in onze recensies heeft kunnen lezen. Holland Baroque beschouwt zich als een 'eigenzinnig orkest dat op haar instrumenten durft te zingen, dansen, huilen en lachen'. De praktijk toont het ondubbelzinnig aan. Ditmaal is het uitsluitend pure barokmuziek die de klok slaat, aldus perfect passend bij de naam van dit geweldige ensemble dat zonder de enorme inzet van de beide zussen Judith en Tineke Steenbrink, zowel voor als achter de schermen, niet echt levensvatbaar zou zijn geweest. Iets soortgelijks zien we ook bij zo'n 'topper' als het Nederlands Blazers Ensemble: er zijn nu eenmaal een of meerdere zéér bevlogen en niet van organisatietalent en improvisatievermogen verstoken gangmakers nodig die de kar vervolgens ook blijven trekken. Dat geldt niet alleen in het professionele domein: ook amateur- en semiprofessionele ensembles (denk maar aan harmonie- en fanfareorkesten, big bands en koren) kunnen niet zonder. Dit door Pentatone uitgebrachte nieuwe album heeft uitsluitend betrekking op een aantal orgelwerken van Johann Sebastian Bach, geschikt gemaakt voor Holland Baroque in door de beide Steenbrinks gemaakte bewerkingen. Een geslaagde exercitie die ook qua samenspel zijn vruchten afwerpt, al zou ik als arrangeur niet de Passacaglia BWV 582 hebben gekozen: dit reusachtige, onvoorstelbaar ingenieus geconstrueerde werk leent zich naar mijn smaak uitsluitend voor het orgel. Voor alle duidelijkheid: dit is geen smet, slechts een kanttekening. Volgens de website 'voegen deze creatieve interpretaties unieke kleuren en een frisse geest toe aan monumentale repertoirestukken'. Daar kan ik in zover in meegaan dat het blijkbaar ook iets met de tijdgeest te maken heeft, want er gaat vrijwel geen week voorbij waarin niet een uitgave met allerhande bewerkingen wordt aangekondigd of in mijn brievenbus belandt. Bachs Königin (de titel verwijst naar het 'koninklijke' orgel) is van begin tot eind fraai gestileerd en het spel van dit zowel doorwrochte als geïnspireerde ensemble is over de gehele linie onverminderd hoog. Alleen aan de cd werd nog een (in het cd-boekje niet nader vermelde) bonustrack toegevoegd. Bachs Königin gaat op donderdag 9 februari in de Grote Kerk in Enschede en op zaterdag 11 februari in Podium Hoge Woerd in De Meern. Toegangskaarten kunnen worden besteld op de website van Holland Baroque. index |
|