CD-recensie

 

© Aart van der Wal, mei 2019

 

Bach: Cantate 'Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit' (Actus Tragicus) BWV 106 - Orgelpartita 'O Gott, du frommer Gott' BWV 767 (nr. 8)* - Motet 'Komm, Jesu, komm' BWV 229 - Cantate 'Himmelskönig, sei willkommen' BWV 182

Amici Voices, Ashley Solomon (blokfluit en traverso), Elspeth Robertson (blofkluit), Magdalena Loth-Hill en Agata Daraskaite (viool), Stefanie Heichelheim en Katie Heller (altviool), Peter McCarthy (violone), Julian Perkins en Terence Charlston (orgel)*
Hyperion CDA68275 • 62' •
Opname: februari 2017, St Michael's Church, Highgate, Londen

 

Drie bekende cantates van Bach verenigd (en misschien ook wel vereeuwigd, wie zal het zeggen…) vanuit een goed gekozen perspectief: de menselijke zwakheid tegenover de Heer en het net zo menselijk vertrouwen in de Heer. Ze stammen uit drie verschillende scheppingsperioden, waarvan de eerste twee vrij dicht bij elkaar liggen: de ‘Actus Tragicus' BWV 106 schreef Bach in Mühlhausen, ‘Himmelskönig, sei willkommen' BWV 182 in Weimar. Het motet ‘Komm, Jesu, komm' BWV 229 dateert van veel later datum: het ontstond in Leipzig. Tussen BWV 106 en BWV 229 zit een tijdspanne van zeventien jaar. Verder nog ter afwisseling het achtste deeltje uit de negendelige orgelpartita ‘O Gott, du frommer Gott' BWV 767, gespeeld door Terence Charlston, een van de beste in de Barok gespecialiseerde toetsenisten die Engeland rijk is (Hyperion vergat de goede man op de achterzijde van de cover te vermelden, maar gelukkig vinden we in het boekje wel zijn naam terug).

Het is weer eens kwestie van plussen en minnen. De plussen gaan naar de ‘authentieke' uitvoering van de beide cantates - hoewel met de kanttekening dat de Engelse soli minder idiomatisch klinken dan die van hun collega's op het vasteland - en de orgelpartita, de minnen naar het helaas wat minder geslaagde motet dat te lijden heeft van een niet altijd even scherp gestoken intonatie en articulatie, maar ook het nogal monochrome stemmenweefsel doet onvoldoende recht aan deze door Bach zo rijk uitgedoste polyfonie. Het klankbeeld dat deze bescheiden bezetting, verdeeld over koor 1 en 2 (in totaal twee sopranen, mezzosopraan, countertenor, twee tenoren, twee bassen) oproept is daarentegen wel aan de scherpe kant. Dit kan echt warmer, minder schools en dus overtuigender. Over de instrumentale bijdragen niets dan goeds: we horen hier uitsluitend topmusici aan het werk, waaronder de van onder meer het ensemble Florilegium bekende fluitist Ashley Solomon.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links