De jonge violiste Julia Fischer (22 lentes) houdt zich al vanaf
haar negende levensjaar met Bachs partita's en sonates bezig, maar
daarnaast is zij een uitstekende pianiste die ook in Bachs Das Wohltemperierte
Clavier goed de weg weet.
In het cd-boekje vraagt ze zich evenwel toch openlijk af of het
niet beter was geweest om nog een aantal jaren te wachten, alvorens
deze werken op cd vast te leggen. Maar, zoals ze ook ruiterlijk
toegeeft, geduld is niet haar sterkste kant en heeft ze al geruime
tijd op deze kans gewacht. In het Bachjaar 2000, tijdens de Musikfestspiele
Mecklenburg-Vorpommern, speelde Fischer op twee achtereenvolgende
avonden alle sonates en partita's voor viool solo en groeide bij haar langzamerhand
het besef dat haar eerste solo-cd aan deze stukken gewijd zou worden. Aldus geschiedde.
Drie gangmakers
In het leven van Fischer speelt Bach een fundamentele rol, ze beschouwt
zijn muziek als de oorsprong en het fundament, min of meer de alfa
en de omega. Een 'viooluurtje' met Yehudi Menuhin (hij was toen
al tachtig en de eerste violist die in het midden van de jaren dertig
van de vorige eeuw de partita's en sonates op de plaat vastlegde)
vormde een nieuwe stimulans. Dan was er de (ook
op dvd verschenen) documentaire L'art du piano, met daarin
een optreden van Glenn Gould en Leonard Bernstein in Bachs 'piano'concert
in d-klein, dat haar naar de keel greep. Evgeni Kissins opname van
Busoni's pianobewerking van de Ciaccona uit Bachs Tweede partita
spoorde haar aan om het werk ook op de
piano in te studeren.
Grote voorgangers
De vraag is nu natuurlijk wat we van deze korte, maar zeker veelbelovende
voorgeschiedenis in de praktijk terugvinden. Sterker, of Fischer
een dusdanige muzikale persoonlijkheid is dat zij haar kritische
publiek voldoende weet te boeien. Want laten we eerlijk zijn, de
discografie van de partita's en sonates is láng, met daaronder fascinerende
namen en dito vertolkingen: Heifetz (RCA), Szerying (DG), Grumiaux
(Philips), Perlman (DG) en - misschien wel de meest toonaangevende
- Milstein (DG). We horen het allemaal voorbijkomen: vlekkeloze techniek, finesse, precisie, een groot
gevoel voor opbouw en - heel belangrijk - persoonlijke uitstraling.
Stuk voor stuk topviolisten die de kern van deze zo bijzondere muziek wisten te raken en
een groot gevoel voor schoonheid bij de luisteraar weten op te wekken.
En Fischer? Sublieme toonvorming, volmaakte intonatie, grote klankrijkdom,
krachtig en gespierd, maar ook contemplatief en expressief, zelfbewust
en volkomen zeker van haar zaak, met een duidelijk gevoel voor structuur
en richting, dit alles meesterlijk gedoseerd, fraai afgewogen en direct. Nee,
het staat niet in de partituur, maar het is natuurlijk wel een kunst
op zich en ook volstrekt verantwoord om de halftinten en de schaduweffecten
ook in de kleine dynamische nuances te zoeken, zonder terug te vallen
op stilistische hulpjes (eigenlijk discrepanties) zoals daar zijn het vibrato en het
portamento. Fischer gaat heel verstandig met het expressieve vocabulaire om
en dat geeft haar vertolking ook een tijdloze frisheid.
Opname
En hoe staat het met de opname? Daaraan zitten twee kanten, de
stereo- of de surround-modus. De opname werd in december van het
vorig jaar gemaakt in de Doopsgezinde kerk aan het Singel in Amsterdam.
Een ruime akoestiek dus die Fischers Guadagnini-viool uit 1750 zowel
flatteert als groter maakt. Het is een kwestie van opvatting, maar
mij bevalt deze benadering wel. Het klankperspectief (stereo) roept herinneringen
op aan de Philips-opname met Viktoria Mullova die eveneens in een
wat ruimere jas was gestoken die deze muziek uitstekend past. Ondanks de wat langere nagalm werden geen concessies gegaan aan doorzichtigheid
en présence en dat zal iedere liefhebber zeker aanspreken.
In de surround-modus wordt het problematischer.
De eerste indruk is zeker imposant maar na wat langer luisteren
treft toch het vagere klankbeeld en de minder exacte positionering van
het instrument. Ook bij een zo nauwkeurig mogelijke afstelling van
de apparatuur mis ik toch een duidelijke richting.
Het ontbreken van het visuele element maakt
het er in mijn oren niet aangenamer op.
De bijgepakte promotie-dvd duurt slechts kort (nog geen twaalf minuten) maar
geeft wel een aardig beeld van de opname, gelardeerd met interviewfragmenten. Alles bijeen genomen is dit een belangwekkende uitgave, een waardige toevoeging
aan die al zo bijzondere discografie.