![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, juli 2017
|
De componist en cellist Giorgio Antoniotto (1681-1766) publiceerde twaalf van zijn sonates voor cello of viola da gamba en basso continuo in Amsterdam in 1733 onder de naam Antoniotti. Hij woonde toen een aantal jaren in de hoofdstad. Zijn leerboek over compositie, 'L'Arte Armonica' (de Kunst van de Harmonie) werd echter in 1760 in Londen gepubliceerd onder zijn werkelijke naam: Antoniotto. De op deze cd verzamelde zeven sonates paren spirituele frisheid aan fraai uitgewerkte cantilenen en vormen als zodanig een gloedvol voorbeeld van een sterk decoratieve stijl die ook in harmonisch opzicht van zich doet spreken. Het Ensemble Hemiolia heeft deze muziek al jaren op het programma, is er duidelijk mee vergroeid en vond mede in de samenstelling van de basso continuo partij het sonore ideaal van de Italiaanse barokpraktijk. Ook aan de ornamentatie is veel aandacht besteed, wat het boeiende discours alleen maar ten goede is gekomen. Antoniotto's oorspronkelijkheid en fantasie komen in deze vertolkingen optimaal tot hun recht. De kerkakoestiek van l'Église d'Ecuélin schiep de ideale voorwaarden voor een werkelijk schitterende opname. index |
|