CD-recensie
© Aart van der Wal, juni 2023 |
Dit blijkt een bijzonder project van de Italiaanse componist Claudio Ambrosini (*1948): Kapsberger, Secret Pages for theorbe and sounds of Venice, een direct aansprekende een mengeling van ‘oud' en ‘nieuw', met - in mijn beleving minder aansprekend - daarin geweven Venetiaanse geluiden, met daarin een centrale rol voor de muzikaal uitzonderlijk communicatieve Italiaanse theorbist Stefano Maiorana (hij studeerde onder meer bij Paul O'Dette). Ambrosini mag bogen op illustere voorgangers, waaronder Bruno Maderna (1920-1973) die hem mogelijk - naast andere andere belangrijke studie- en inspiratiebronnen - later de aanzet heeft gegeven om oude muziek in verband te brengen met zijn eigen composities, met centraal daarin de theorbe. Anders dan bij Maderna, die vooral excelleerde in het transcriberen van werken van onder anderen Monteverdi, Frescobaldi, Legrenzi, Viadana en Wassenaer, is bij Ambrosini dus geen sprake van bewerkingen, maar eerder van 'contrasterend inkapselen'. Met Maderna deelt Ambrosini zijn liefde voor Monteverdi, zoals in 2017, toen hij naar aanleiding van Monteverdi's 450ste sterfjaar, het dramatische madrigaal Tancredi appresso il Combattimento componeerde, als zijn eigen vervolg op het gedicht van Tasso dat ten grondslag lag aan Monteverdi's Combattimento di Trancredi e Clorinda. Ambrosini instrumenteerde het stuk voor vrijwel dezelfde bezetting als gebruikt door zijn grote voorganger, met inbegrip van de theorbe, eveneens bespeeld door de protagonist op dit nieuwe Arcana-album: Stefano Maiorana. Dat album toont ook Ambrosini's sterk gevoelde verbondenheid met de in zijn tijd veelal gedurfde composities van de Duits-Italiaanse componist Johannes Hieronymus (in het Italiaans: Giovanni Girolamo) Kapsberger (Venetië, ca. 1580 - Rome, 1651), tevens virtuoze luitist en theorbist met de bijnaam ‘Il Tedesco della tiorba' (zijn vader was waarschijnlijk een Duits officier die zich ophield in Venetië). Kapsberger, Secret Pages: de titel doet vermoeden dat er iets geheimzinnigs, verborgens mee aan de hand zou zijn, maar als het zo is? Dan is dat ontsproten aan Ambrosini's verbeelding, want het staat niet vast dat een aantal werken van Kapsberger door de componist voor de buitenwereld verborgen werd gehouden omdat die naar zijn mening te vooruitstrevend waren en daardoor niet in goede aarde konden vallen..
Hoe is Ambrosini in dit geval te werk gegaan? Voor de werken van Kapsberger maakte hij gebruik van de manuscripten zoals die worden bewaard in de apostolische bibliotheek van het Vaticaan (Fondo barberiniano latino, Ms.4145) en in de Este-collectie van het staatsarchief in Modena. Ambrosini's eigen werken zijn ontleend aan zijn‘manuscritto veneziano segreto' uit de periode 2017-18. De ‘geluiden uit Venetië' heeft hij zelf opgenomen en vindt u gedetailleerd weergegeven in de inhoudsopgave. Dat Ambrosini wat betreft zijn eigen composities aansluiting zocht én vond bij die van Kapsberger ligt voor de hand, zowel wat betreft het progressieve karakter ervan als van het beoogde contrast tussen 'oud' en 'nieuw'. Het heeft naar mijn smaak geresulteerd in een overtuigende balans tussen effect en affect. Het enige waarmee ik ben blijven zitten zijn die Venetiaanse geluiden (tracks 1, 6, 11, 16, 21 en 25). Ik was er eerlijk gezegd na tweemaal beluisteren wel klaar mee, zag binnen de gegeven muzikale context de (meer)waarde er niet van. Ergo, ik vond het niet bestand tegen herhaling: als je het eenmaal hebt gehoord, weet je het verder wel. Gelukkig is er een alternatief: de fragmenten gewoon skippen (of de cd-speler dienovereenkomstig programmeren). Zwaar weegt het dus niet door. Het combineren van alledaagse geluiden met muziek, het is een van de ‘handelsmerken' van Ambrosini geworden. Dat begon in 1976, toen hij de door ronddraaiende bootschroeven veroorzaakte waterbewegingen rond een Venetiaans paleis op de band vastlegde (24 Ore di un Palazzo). Frammenti d'acque was een project in 1996 waarbij van glas gemaakte muziekinstrumenten werden ondergedompeld in een Venetiaanse waterput, volgens de componist bedoeld als ‘sonisch drama in zeven bedrijven', als herinnering aan de overstroming die Venetië dertig jaar eerder, op 4 november 1966, had getroffen. Het hield tevens een waarschuwing in tegen de stad die voortdurend door water wordt bedreigd en daardoor haar bestaan in de waagschaal stelt. Ambrosini is een van de vele hedendaagse kunstenaars die de Venetiaanse folklore een warm hart toedraagt en dat ook artistiek tot uitdrukking brengt. Zo heeft hij menigmaal oude volksliedjes uit Veneto en teksten van Venetiaanse dichters in zijn werk gebruikt. Andere composities van zijn hand zijn hier evenmin zo bekend, waaronder Plurimo (waarmee hij de Gouden Leeuw won in de categorie eigentijdse muziek), Toccar l'Orfeo, Rondò di Forza en De Vulgari Eloquentia. Ambrosini gaat graag de ‘dialoog' aan met de muziek uit een ver verleden, zoals in dit geval met de muziek van Kapsberger op luit, chitarrone of theorbe. Het is een proces dat zijn verbeelding stimuleert, maar het lijkt tegelijkertijd ook een spel der verleiding, zoals in zijn ballet-opera (eerst komt het ballet, dan de opera) Le cahier perdu de Casanova. Dan Stefano Maiorana (hij werd geboren in het jaar dat Maderna overleed: 1973). Zijn samenwerking met Ambrosini gaat al een aantal jaren terug, waaronder ook ten aanzien van dit album. Maiorana mailde mij hierover dat het voor hem, gespecialiseerd in de oude muziek, zeker geen sinecure was om de complexiteit van Ambrosini's eigentijdse klanktaal te doorgronden, maar dat beiden tevreden waren over het uiteindelijke resultaat: dit album. Maiorana maakt zijn toehoorders met fijnzinnig gearticuleerd en uiterst kleurrijk spel voortdurend het hof, waarmee hij bovenal zowel het werk van Kapsberger als van Ambrosini een grote dienst bewijst. De inventiviteit straalt van dit recital af, hetgeen mij na meerdere malen beluisteren alleen maar meer bewust maakte van de overbodigheid van die ‘sounds of Venice'. Misschien tevens goed om te vermelden dat Maiorana in 2016 een gehele cd aan het werk van Kapsberger wijdde: Intavolatura, uitgebracht op9iol het label Fra Bernardo (o.a. op Spotify). ______________
index |
|