![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, februari 2010
|
||||
Albéniz: Iberia (Boek I-II) Boek I: Evocatión (Prélude) - El Puerto (Cadix) - Fête-Dieu á Seville. Boek II: Rondeña - Almeria - Triana. Yoram Ish-Hurwitz (piano). Challenge Classics TR755529 • 41' • (sacd)
Albéniz: Iberia (Boek III-IV) Boek III: El Albaicin - El polo - Lavapiés. Boek IV: Málaga - Jerez - Eritaña Macarena). Yoram Ish-Hurwitz (piano). Challenge Classics TR755530 • 44' • (sacd) Het is de Spaanse componist en pianist Isaac Manuel Francisco Albéniz (1860-1909) geweest die de grote muzikale folklore van het land uit het nationale domein heeft gehaald en de grens over heeft gebracht. Evenals enige jaren later Manuel de Falla (1876-1946) heeft Albéniz de oorspronkelijke Spaanse muziek én de kunstmuziek nieuwe impulsen gegeven door deze op grootse wijze met elkaar te vervlechten. Albéniz' Iberia zette op dit gebied zelfs geheel nieuwe normen en wel zo overtuigend dat componisten als Debussy en Messiaen door deze nieuwe, met allerhande folkloristische elementen verbonden muziekstijl werden beïnvloed. Wie de geuren en kleuren van het Spaanse binnenland kent en van het land dus veel meer heeft gezien dan de door het massatoerisme en nieuwbouwprojecten platgewalste stranden en boulevards, zal zich bij de muziek van Albéniz als direct thuisvoelen en haar bijzondere mengeling van rauw realisme, religie en poëzie in het hart sluiten. In dit zo kleurrijke, geraffineerd geparfumeerde Iberia heeft één
pianist zich van alle andere onderscheiden: Alicia de Larrocha, en dan
met name met haar EMI-opname uit 1962. Er is geen nieuwkomer die eraan kan
ontkomen: hij of zij wordt getoetst aan het tot in alle denkbare facetten
genuanceerde, verfijnde maar ook gedurfde spel van deze grote Spaanse
pianiste. Wat de jonge Martha Argerich voor DG in Liszts Pianosonate presteerde,
dat staaltje leverde De Larrocha in Iberia. Ze zou het,
althans in de studio, niet meer herhalen. Met alle respect voor het spel van de Nederlandse pianist van Israelische afkomst Yoram Ish-Hurwitz (1968), vergeleken met De Larrocha is hij - niet verwonderlijk - de mindere, al scheelt het niet een spreekwoordelijke straatlengte. De Larrocha blijft simpelweg ongeslagen in haar aanpak van het rubato dat onder haar handen zo natuurlijk is dat het onnavolgbaar lijkt. Ik beweer niet dat een pianist Spaans bloed moet bezitten
om Albéniz' klankwereld optimaal tot gelding te brengen, maar het
staat buiten kijf dat de Spaanse fadango naast de Noord-Spaanse volksmelodieën
en het zo typisch gepunteerde dansritme van de flonkerende zapateado (de
schoenen op de kale planken moeten hier het werk doen: zapato = schoen;
zapatear = vrij vertaald met de hakken op het plankier stampen) toch wel
om een béétje Spaans DNA vragen. In Triana is het pleit gewoon beslecht: bij De Larrocha ruiken we het
kleurrijke zigeunerleven in Sevilla, we staan er middenin, bij Ish-Hurwitz
blijven we toeschouwer, ondanks zijn formidabele pianistiek. Veertig minuten speelduur per cd is wel erg karig . De vier boeken passen weliswaar net niet op twee cd's, maar de optie was natuurlijk geweest om een aantal losse pianostukken van Albéniz eraan toe te voegen. De Steinway D-vleugel staat er uitstekend op: de in 2007/08/09 in de Galaxy Studio's in het Belgische Mol gemaakte opnamen brengen het spel van Ish-Hurwitz heel dichtbij. Wel heb ik een lichte voorkeur voor het afspelen in de stereo-modus die het althans in mijn huiselijke omstandigheden qua helderheid van de surround-modus nog wint. Film index | ||||