Vaughan Williams: Ouverture The Wasps - Old King Cole, a ballet - A Flourish for the Coronation - Serenade to Music - Thanksgiving for Victory - Scott of the Antarctic.

Historische opnamen van diverse ensembles o.l.v. Vaughan Williams e.a.

Dutton CDBP 9790 (mono) • 75' •

Het basisidee van dit album is de nostalgische notie van 'de zolder van oma en opa' die allerlei bijzondere schatten uit het verleden bevat.

Uit de grammofoonplatencollectie van de zolder van 'opa' Vaughan Williams heeft Dutton een keuze gemaakt die opnamen bevat uit de periode 1925 - 1948.

Het gaat daarbij niet om de grote meesterwerken, maar om curiositeiten en gelegenheidswerken, die je niet vaak te horen krijgt. Het betreft eerste opnamen.

In de ouverture van de muziek bij het toneelstuk 'The Wasps' en het ballet 'Old King Cole' dirigeert Vaughan Williams zelf het Aeolian Orchestra. Het zijn akoestische opnamen uit 1925, waarin - zoals toen gebruikelijk - de bassen versterkt worden met tuba's. De negen deeltjes van 'Old King Cole' zijn gebaseerd op volksmuziek; VW schreef het werkje voor de Englisch Folk Dance Society.

'A Flourish for the Coronation' wordt uitgevoerd door het London Philharmonic Orchestra en het Philharmonic Choir onder leiding van Sir Thomas Beecham in 1937. Het is een cantate in drie delen ter gelegenheid van de kroning van George VI. In het eerste en het laatste deel horen we veel trompetgeschal, terwijl het middendeel (koor en orgel) een koraal bevat.

'Serenade to Music' is geschreven ter gelegenheid van het gouden jubileum †van de dirigent Sir Henry Wood, die het werk ook dirigeert in deze opname uit 1938.

Medewerkenden waren vocale beroemdheden uit Groot BrittanniŽ en het BBC Symphony Orchestra. Tijdens de opname in Studio 1 van Abbey Road zat VW op het trapje van het podium vlak bij de dirigent voor het geval zijn hulp noodzakelijk zou zijn. Het werk werd in 1994 op een Promenade Concert in de Royal Albert Hall nog eens uitgevoerd met een keur van solisten en het BBC Symphony Orchestra o.l.v. Andrew Davis. Het is een fraai werk in de bekende 'pastorale' VW-stijl met een mooie orkestinleiding met vioolsolo.

'Thanksgiving for Victory' voor sopraan, spreekstem, koor en orkest wordt uitgevoerd door het BBC koor, Kinderkoor, Elsie Suddaby (sopraan), Valentine Dyall (spreekstem) en het BBC Symphony Orhestra o.l.v. Sir Adrian Boult. In 1943 gaf de BBC aan VW de opdracht voor een 'Victory anthem' waar aan het einde van de Tweede Wereldoorlog wellicht behoefte† zou zijn. Nadat de partituur eerst bijna zoek geraakt was bij de BBC, kreeg hij zijn defintieve vorm† en titel medio 1944. Op 5 november 1944 werd het de opname gemaakt en dat moest in topkwaliteit gebeuren, want het was de bedoeling het werk na de geallieerde overwinning in Europa op platen te verspreiden. Op 13 mei 1945 werd het voor het eerst dor de BBC uitgezonden en vier maanden later in een Promenade Concert uitgevoerd. Het werk is een curiositeit en heeft nooit de after-war status van de songs van Vera Lynn bereikt.

'Scott of the Antarctic' is muziek bij de gelijknamige film uit 1948. Opvallend zijn hierin de vocalise door Margaret Ritchie (sopraan) en het gebruik van de windmachine. Ernest Irving dirigeert het Philharmonia Orchestra onder het toeziend oog van de componist. In de periode 1949-1953 heeft VW de muziek omgewerkt tot zijn Sinfonia Antartica.

Voor de Vaughan William specialist is deze cd een absolute must: hier worden authentieke uitvoeringen van een aantal minder bekende werken van de meester gepresenteerd, samen met een zeer informatieve bijsluiter. De geluidskwaliteit van de cd-transcripties van de 78-toeren platen is redelijk. De pauzes tussen de opgenomen werken zijn erg kort (enkele seconden).