![]() CD-recensie
© Aarnout Coster, januari 2010
|
||
Telemann: Ouverture in E– Concert in D voor 2 traverso’s, viool, cello, strijkers en basso continuo – Concert in F voor blokfluit, fagot, strijkers en basso continuo – Concert in Bes voor 2 traverso’s, hobo, viool, strijkers en basso continuo– Concert in G voor 2 traverso’s, fagot, strijkers en basso continuo. Holland Baroque Society o.l.v. Alexis Kossenko. Channel Classics CCS SA 28409 • 77' • (sacd) De Holland Baroque Society is een ensemble bestaande uit jonge, bevlogen musici. Hun programma’s zijn thematisch: zo gaven zij in het najaar van 2009 concerten gewijd aan de – in de achttiende eeuw zeer populaire en nu bijna vergeten – componist Adolf Hasse, waarin de glasharmonica een rol speelt. Zij treden in 2010 op met programma’s gewijd aan zeventiende-eeuwse muziek uit Engeland, maar ook aan de muziek van Telemann, de ‘Ars retorica’ e.a. Er is geen vaste dirigent, de musici geven er de voorkeur aan per project een artistiek leider aan te trekken. Voor het Telemann-project van deze cd trad de Franse traverso- en blokfluitspeler Alexis Kossenko aan als zodanig én als solist. Het is dan ook niet te verwonderen dat er veel fluitspel te genieten valt. Het resultaat mag er wezen: we horen een enthousiast spelend ensemble met een prachtige authentieke klank, dat de luisteraar meteen bij het eerste akkoord de oren doet spitsen. Het programma bevat naast de Ouverture in e, in Franse stijl à la Rameau, vier concerten met twee, drie of vier solo-instrumenten in Concerto Grosso-stijl, allen vierdelig. Deze concerten zijn in het bekende Telemann-idioom geschreven. In het begeleidende boekje vraagt Gerard van der Leeuw zich af of wij ons wel voldoende bewust zijn van de grootheid van Telemann. Wie deze concerten beluistert, zal aan die grootheid niet twijfelen: deze muziek is de neerslag van melodische vindingrijkheid, compositorische vaardigheid, gevoel voor sfeer, vertrouwdheid met het instrumentarium en de gave om musici en luisteraars te enthousiasmeren. In deze Telemann-verzameling is het Concert voor blokfluit en fagot in F een topstuk. Na een contemplatief Largo, volgt een virtuoos en verrukkelijk Allegro met een meeslepende cadens. Opmerkelijk is het Grave: barse begin- en slotakkoorden omlijsten fraaie en gevoelvolle cantilenen door de solo-instrumenten. Een zorgeloos, plezierig (en ook weer virtuoos) Allegro besluit het werk. Op deze barok-cd geen extreme tempi, holle virtuositeit of overmatige versieringen. Solisten en ensemble voeren deze werken voortreffelijk in authentieke stijl uit. De tempi zijn juist gekozen, de accenten precies goed gelegd. Dit, gecombineerd met de heldere doorzichtige opname, maakt het beluisteren van deze surround-cd tot een feest. index | ||