CD-recensie

 

© Aarnout Coster, maart 2013

 

   

Schumann in Wien

Schumann: Faschingsschwank aus Wien in Bes, op. 26 - Blumenstück in Des, op. 19 - Vision in F uit Albumblätter op. 124 nr. 14 - Klavierstück in Des (1. Fassung der ersten 22 Takte des Blumenstücks op. 19) - Drei Stücklein aus Bunte Blätter op. 99 - Arabeske in C, op. 18 - Humoreske in Bes, op. 20

Florian Uhlig (piano)

Hänssler Classics 98.650 • 71' •

Opname: april 2012, Potton Hall, Westleton (VK)


De Duitse pianist Florian Uhlig werkt aan een volledige uitgave van Schumanns pianomuziek op 15 cd's, thematisch gerangschikt. Deze cd is deel 4, met als thema 'Schumann in Wien', en bevat de pianowerken die Schumann componeerde tijdens zijn verblijf in Wenen van oktober 1838 tot april 1839. Dat levert een boeiend programma op: twee grote, belangrijke werken, Faschingsschwank en Humoreske. respectievelijk aan het begin en aan het eind van het recital, met daartussenin enkele kleinere werken.

Voordat Schumann zich in 1840 ging toeleggen op het lied schreef hij zijn laatste grote pianocompositie: Faschingsschwank aus Wien met als ondertitel 'Phantasiebilder'. Dat zou kunnen betekenen dat het een vrij gecomponeerd werk zou zijn; niets is echter minder waar. In een brief aan een vriend noemde Schumann het een 'Sonate'. Het vijfdelige werk is eigenlijk een sonate à la Beethoven, maar dan achterstevoren. Het laatste deel is geschreven in de sonatevorm (zoals het eerste deel van een Beethoven sonate) en het eerste deel in een rondovorm (zoals veelal het laatste deel bij Beethoven), met daartussen een Intermezzo, Scherzino en Romance.

Op 11 maart 1839 schreef Schumann aan zijn vrouw Clara: 'Die ganze Woche saß ich am Klavier und componirte und schrieb und lachte und weinte durcheinander; dies findest Du schön alles abgemahlt in meinem Opus 20, der großen Humoreske, die auch schon gestochen wird. Sieh, so schnell geht es jetzt bei mir. Erfunden, aufgeschrieben und gedruckt. Und so hab' ich's gerne. Zwölf Bogen in acht Tagen fertig geschrieben..'
Het rapsodische werk in een zeer vrije rondovorm reflecteert de diverse stemmingen van de componist tijdens het schrijven ervan. Het is een gecompliceerd, virtuoos werk, dat hoge eisen stelt aan de techniek en het interpretatievermogen van de pianist. Dat geldt trouwens ook voor de andere hier opgenomen werken, met name de Faschingsschwank, het Blumenstück en de Arabeske.

Florian Uhlig voldoet ruim aan deze eisen. Hij speelt deze stukken met een volmaakte technische beheersing en een groot inlevingsvermogen in de gevoelswereld van Schumann. Hij doet dat zonder extreem te worden (zoals bijvoorbeeld de legendarische Faschingsschwank-opname van Arturo Benedetti Michelangeli op DG). De diepe, romantische klank van de Steinway D die Uhlig bespeelt, is mooi opgenomen.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links