![]() CD-recensie
© Aarnout Coster, juli 2009
|
||
Saint-Saëns: Symfonie nr 3 in c, op. 78 (Orgelsymfonie) – Danse macabre op. 40 – Le rouet d’omphale op. 31. Marie-Claire Alain (orgel), Orchestre National de l’O.R.T.F. o.l.v. Jean Martinon. Erato Originals 5050466-5564-2-4 • 50' • In deze zeer goed klinkende heruitgave kunnen we genieten van Saint-Saëns-vertolkingen door een van Frankrijks vooraanstaande dirigenten van de twintigste eeuw: Jean Martinon (1910-1976). Drie bekende werken van die merkwaardige componist die zoveel gecomponeerd heeft en van wie maar relatief weinig werken regelmatig gespeeld worden. Waar dat aan ligt? Hebben zijn werken een minder specifiek eigen karakter dan bijvoorbeeld die van Debussy of Ravel? Was hij te (laat) romantisch? Ook wordt wordt wel gezegd: ze zouden te oppervlakkig zijn. Hoe het ook zij, de hier uitgevoerde werken mogen er zijn en handhaven zich op het repertoire. Martinon realiseert een doorzichtig klankbeeld, waarin de diverse stemmingen van de delen goed tot hun recht komen: de spanning in het eerste deel tot de rust van het adagio-gedeelte (waar het orgel erbij komt), het springerige tweede deel en het pompeuze slotdeel. De Danse macabre krijgt een ironiserende behandeling: geen geschmier van de soloviool en geen hokus-pokus in het orkest – zo mag ik het graag horen! Le rouet d’omphale moet het juist hebben van een dramatische interpretatie – ook bij het vertellen van dit verhaal weet Martinon de juiste toon aan te slaan. De bijsluiter is minimaal: een vouwblad met vermelding van titel, uitvoerenden en tracks. Tip: op het Apex-label vindt u ditzelfde programma, maar dan aangevuld met Poulencs Orgelconcert. index | ||