© Aarnout Coster, april 2011

Röntgen: Pianotrio's deel 2)

Pianotrio nr 2 in B op. 23 - nr. 4 in g (Entam)

Storioni Trio (Bart van der Roer, piano; Wouter Vossen, viool; Marc Vossen, cello

Ars Produktion ARS 38072 • 56' • (sacd)

In dit tweede deel van hun Röntgen-serie vertolkt het Storioni trio een tweetal vroege pianotrio’s uit de 90-er jaren van de 19de eeuw (voor een recensie van deel 1 klik hier). Het zijn de nadagen van de hoogromantiek waarin Brahms zijn laatste kamermuziekwerken schrijft. Een nieuwe tijd kondigt zich aan: Mahler componeert zijn eerste drie symfonieën en Schönberg zijn Verklärte Nacht.

Julius Röntgen voelt zich helemaal thuis in het romantische idioom en gaat zijn eigen weg. Voor hem geen radicale vernieuwingen, maar conform zijn degelijke scholing in Leipzig werkt hij aan een oeuvre van goed geconstrueerde muziek met aansprekende melodieën en harmonieën. De vierdelige pianotrio’s zijn opgebouwd volgens het ‘klassieke’ schema: allegro – andante – scherzo – finale/allegro. De pianopartijen zijn virtuoos en briljant, maar ook de beide strijkers komen ruim aan bod. Röntgen weet de aandacht gaande te houden door een soepele afwisseling van stoere en lieflijke thema’s, lichte en donkere passages. Neem bijvoorbeeld het eerste deel van op. 23: het onstuimige openingsthema met een gepunteerd ritme (dat als een ‘kiemcel’de basis van het stuk vormt), het lyrische tweede thema. De inzet van het 4 e trio doet denken aan Schumanns op. 63, maar dit deel is als geheel mild van toon zonder het enorme intense van Schumanns trio.

Het is plezierig kennismaken met deze onbekende stukken die hier voor het eerst op geluidsdrager zijn opgenomen, waarbij Röntgen zich geen betere pleitbezorgers had kunnen wensen dan het Storioni Trio. Met hun prachtige, enthousiaste spel zetten zij deze vergeten werken weer op de muzikale kaart. Wie weet, misschien komt Röntgens naam, mede door vertolkingen en opnamen van dit niveau langzamerhand weer vaker voor op de concertprogramma’s van Nederland en daarbuiten!