CD-recensie

 

© Aarnout Coster, juli 2009

 

 

Mozart: Vioolsonate nr. 5 in Bes, KV 10 - nr. 6 in G, KV 11- nr. 7 in A, KV 12 - nr. 8 in F, KV 13 - nr. 9 in C, KV 14 - nr. 10 in Bes, KV 15 - nr. 11 in Es, KV 26 - Allegro in Bes, KV 372 - 6 Variaties in g over ‘Helas, j’ai perdu mon amant’ KV 374B - Fantasie in c, KV 396 - 12 Variaties in G over “La bergière Clementine’ KV 374A.

Rachel Podger (viool), Gary Cooper (fortepiano en klavecimbel*) en Allison McGillivray* (cello).

* in KV 10-15.

Channel Classics CCS SA 28109 • 2.00' • (2 sacd's )


Podger en Cooper sluiten hun serie van Mozarts vioolsonates af met deze dubbel-sacd. Het gaat hier om minder bekende werken, die echter zeker van belang zijn vanuit muziekhistorisch oogpunt (Mozarts muzikale ontwikkeling) en als een bron van muziekgenot.

Deel 7 bevat een in 1766 te Den Haag gecomponeerde sonate, opgedragen aan prinses Caroline van Nassau-Weiburg, twee variatiewerken uit 1781 en twee fragmenten, later voltooid door Maximilian Stadler. De sonate is alweer een stapje vooruit in ‘sofistication’ vergeleken met KV 10-15 qua melodievorming en diepgang. De beide variatiewerken zijn rijpe stukken waarin Mozart op zijn bekende wijze zijn fantasie loslaat op een eenvoudig thema. Het Allegro KV 372 en de Fantasie KV 396 (zonder viool!) zijn ‘onmerkbaar’ door Stadler voltooid.

Deel 8 bevat Mozarts allereerste vioolsonates, gecomponeerd door het 8-jarige wonderkind in Londen in 1764 en opgedragen aan de Engelse koningin Charlotte. Deze stukken zijn voorzien van een cellopartij, die meestal de baslijn van het klavier volgt. Cooper acht de klavierpartij bij uitstek geschikt voor het klavecimbel; voor deze uitvoering heeft hij een fraai klinkend Engels Kirckman cembalo uit 1766 gekozen. Het zijn sympathieke, diverterende werkjes, meestal tweedelig, waarin merkbaar is dat de kleine Mozart de muzikale sfeer in Londen - J.C. Bach, Händel – goed in zich opgenomen had.

Het duo Podger-Cooper staat weer garant voor authentieke vertolkingen: ‘oude’ stemming, smaakvolle versieringen, ‘period’ instrumenten. Zij spelen met een meeslepend enthousiasme, met de juiste frasering waardoor de muziek nu een eens een uitgelaten karakter, dan weer een dramatische lading krijgt. Misschien het grootste compliment dat men deze musici kan maken is dat zij met hun vitale en door en door muzikale aanpak de vroege ‘eenvoudige’ sonates KV 10-15 tot een belevenis maken.

De opname door Channel Classics is voorbeeldig. Het boekje bevat uitgebreide toelichtingen. De verpakking van de beide cd’s boven elkaar is wat onhandig; maar dat is dan ook het enige minpuntje bij deze zeer geslaagde productie.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links