© Aarnout Coster, mei 2010

Dvorák: Symfonie nr. 7 in d, op. 70 – Amerikaanse Suite in A, B 190 (op. 98b).

Budapest Festival Orchestra o.l.v. Iván Fischer.

Channel Classics CCS SA 30010 • 59' • (sacd)

Dvorák: Symfonie nr. 8 in G, op. 88 - nr. 9 in e, op. 95 (Uit de Nieuwe Wereld).

Channel Classics CCS SA 90110 • 78' • (sacd)

Met zeer toegankelijke muziek vertelt Dvorák boeiende verhalen: je hoort geheimzinnige fluisteringen uit de wouden van Bohemen, het tortelen van duiven en het gekwinkeleer van vogels, vrolijke feesten, maar ook duistere drama’s en het woeden van boze geesten en heksen. Deze sprookjesachtige avonturen beleef je in zijn symfonische gedichten maar ook in zijn Strijkkwintet op. 97 en bij uitstek in zijn symfonieën.

In de oude, maar nog steeds goed klinkende opname van de Achtste symfonie door het (toen nog niet Koninklijke) Concertgebouworkest onder leiding van de detaillist George Szell (Philips) gaat het sprookjesboek open en bekijken wij de plaatjes. Giulini, met hetzelfde orkest (Sony), geeft een meer gedreven, geëmotioneerde visie. Belohlávek met het Tsjechisch Philharmonisch orkest (Chandos) benadrukt vooral de melancholie in deze muziek. Iván Fischer is evenals Szell een detaillist, maar hij is tevens de man van de grote lijn. Door nauwkeurige plaatsing van accenten, goede frasering (bijv. het geraffineerd gebruiken van Generalpausen) vertelt hij Dvoráks verhalen energiek, met gevoel voor drama en rijk aan dynamiek. Om de metafoor nog even op te pakken: het beluisteren van deze uitvoering is niet plaatjes kijken, maar het genieten van een boeiende film. Dit geldt niet alleen voor de Achtste symfonie, maar tevens voor de beide andere, die op eenzelfde niveau worden uitgevoerd.

Evenals bij zijn cd van de Eerste symfonie van Brahms (eveneens op Channel Classics) heeft Fischer op de cd met de Zevende van Dvorák een minder bekend werk vastgelegd: de Amerikaanse Suite in A, op. 98b. Een charmant stuk, waarvan Fischer hoopt dat meer orkesten deze ‘composition of enchanting beauty, lyricism and freshness’ op hun repertoire zullen nemen.

De cd met de Achtste en de Negende symfonie, eerder uitgebracht op Philips Classics in 2001, is een heruitgave. De cd met de Zevende symfonie en de Suite in A zijn evenwel spiksplinternieuw. De surround opnamen van beide cd’s zijn helder en ruimtelijk, zodat we volop kunnen genieten van de de prachtige klank van het orkest uit Boedapest.