Boeken over muziek (algemeen)
© Gerard van der Leeuw, mei 2024
|
||
Els van Swol schreef onder bovenstaande titel een uiterst leesbaar en interessant boekje over de gedichten in de bundel Gedichten 1991-2012 van Anna Enquist die over muziek gaan. Zoals bekend studeerde Anna Enquist naast klinische psychologie ook piano en was ze lange tijd als psychologe werkzaam aan het conservatorium van Amsterdam. Veel van haar romans en gedichten gaan dan ook over muziek, vaak over concrete muziekwerken. In haar gedichten komen we componisten tegen als Sweelinck, Corelli, Bach, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Brahms, Tsjaikovski, Duruflé, Julius Röntgen en, jawel, Elvis Presley (muziek die haar dochter speelde). Het boek heeft een heldere opzet. Ik citeer uit de gegeven toelichting:
Lees Anna Enquists gedicht Erbarme dich: Met de dood in de auto door Vlaanderen, narcissen Het beste is: staren in water, omgekeerd hangt de trillende Wij kunnen zo tijdloos niet wiegen, wij hikken van woede Bach vult de ruimte denderend. In de warme bloem Het hele boekje staat vol met rake opmerkingen, niet alleen van de schrijfster zelf, maar ook van de vele anderen, die zij citeert, waaronder Anneke Reitsma, Maarten Doorman en Enquist zelf. Mooi is haar analyse van Ik speel de serenade van Suk uit de bundel Een nieuw afscheid (1984), die ze begint met het citeren van een aantal niet onverdeeld gunstige recensies van dat stuk van o.a. Lex van Delden en Alex van Amerongen. Ook haar opvatting van het stuk (ik vind het zelf een prachtig, jeugdig werk) blijkt niet erg positief. Ik kwam hier overigens wel een vreemde tekstvariant tegen: waar in mijn uitgave van dit gedicht staat: Het meisje met de open staat bij Els van Swol: het verouderd orkest doet tijd met nadruk tikken. Ik vind eerlijk gezegd de eerste versie begrijpelijker: terwijl de tijd met nadruk wegtikt veroudert het orkest, terwijl je in de tweede versie moet aannemen dat ‘verouderd' hier mede slaat op de stijl van de compositie. De gedichten van Anna Enquist zijn niet altijd even gemakkelijk te doorgronden. Maar dit met grote eruditie geschreven boek biedt enthousiaste eerste hulp. Fijn ook de lijst van besproken composities die via YouTube te beluisteren zijn. Met klem aanbevolen. index |
||