Boeken

 over muziek (algemeen)

 

© Tjako Fennema*, december 2010

 

 

Leo Boudewijns: Hoezenboek

204 blz., met honderden afbeeldingen in kleur,
afm .25 x 25 cm

ISBN 978-90-5997-095-3
Primavera Pers, Leiden, prijs € 29,50

Afb uit besproken boek, pagina 162,
illustrator David Houthuyse

 


Een uitstervend ras, de liefhebbers van het platen verzamelen. Onlangs zagen drie boeken het licht, waarvan er twee over de lp-hoescultuur gaan en een over 50 jaar Edison/Grand Gala du Disque.

Hoezenboek

Leo Boudewijns (79) heeft alle hoeken en gaten van Philips´ Phonografische Industrie verkend en startte daar zijn carrière in de jaren ´50 op de lp-hoezenafdeling. Philips Eindhoven had net besloten dat er ook muziek onder de naam Philips moest uitkomen. De kwartiermakers werden in Baarn gestationeerd. De hoescultuur stond toen nog in de kinderschoenen, omdat de labels nog niet in de gaten hadden dat sprekende hoesafbeeldingen de aspirant koper over de streep konden trekken. Bovendien zag men wereldwijd op tegen de extra kosten van illustratoren en tekstschrijvers om over kostbare meerkleurendruk nog maar te zwijgen. Boudewijns levert met dit mooi geïllustreerde boek zijn 27ste pennenvrucht af en daarmee neemt hij in het platenvak een unieke positie in. Duidelijk is dat hij in die beschreven jaren 1950-1970 zijn finest hours beleefde. Wat is er prettiger om met beroemde ontwerpers als Cor van Velsen en Emmerich Weninger passende illustraties te verzinnen bij klassieke, jazz en – in mindere mate - populaire lp´s. De kracht van dit boek is dat Boudewijns diep in de Philips Baarn historie duikt en verhaalt over alle dagelijkse ins en outs. Dat kan niemand hem nadoen. Zwak is dat er geen ander label aan bod kon komen. En die zaten ook niet stil! Interessant is wel dat soms een gevoel van l´art pour l´art de lezer bekruipt. Dan komt pas uit de toelichting de boodschap achter de afbeelding tot klaarheid, vooral wanneer het serie-concepten betrof. Op eigen kracht zijn die concepten mij lang niet altijd duidelijk geworden. Opmerkelijk zijn de jazzhoezen, waarvan vooral de zwart-witfoto´s een grote zeggingskracht hebben, terwijl ik wederom verbluft naar een klarinetmondstuk op een Benny Goodman lp heb gekeken. Opmerkelijk ook is de beschrijving van de zgn. irisdruk, een betaalbare manier om toch meerkleurendruk te realiseren maar waarbij elke hoes een unieke ‘Darstellung’ wordt. Wat een feest. Hèt perfecte kerstgeschenk, dit boek.

_____________________________

* Tjako Fennema is muziekrecensent van de Gooi- en Eemlander en liep als leerling elektronicus een 1968-zomerstage in de Phonogramstudio.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links