Audiotechniek Nakamichi Reactie van TransTec b.v. op klachten over nazorg
|
In de afgelopen maanden ontving de redactie herhaaldelijk negatieve berichten over ontevreden Nakamichi-gebruikers die zich min of meer door de (toenmalige!) Nederlandse importeur, TransTec b.v. te Rotterdam, in de steek gelaten voelden. Hieronder een van de vele reacties: Als sind vele jaren ben ik in het bezit van een Nakamichi OMS 4-Ecd-speler, en naar volle tevredenheid. In de loop van de tijd heb ik hem bij Transtec in Rotterdam laten repareren/nakijken. Nu echter begint het loopwerk kuren te vertonen en wil sommige cd's niet meer starten en hij bijft dat met veel geluiden draaien zonder dat er iets gebeurt. Regelmatig slaat hij ook niet af aan het einde van een CD en blijf, ook zeer luidruchtig, door draaien. In middels ben ik er achter gekomen dat Transtec niet langer leverancier is van dit merk er ook geen service meer aan verleent. Ik zie er niet overheen om hem naar Engeland te zenden... Wanneer het om het loopwerk gaat, zijn er dan geen andere reparateurs die hier iets mee kunnen? Is het niet zo dat die loopwerken veelal van dezelfde makelij zijn? De speler zelf klinkt en ziet er nog uit als een nieuwe en ik ben er eigenlijk wel aan gehecht...Ik hoor graag van u een suggestie voor het repareren in Nederland, liefst in de buurt van Amsterdam/Rotterdam. Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet, René Haak (adres bij de redactie bekend) P.S. de rest van mijn installatie bestaat uit: Quad 34, FM4, 606 en ESL 63 Nakamichi LX3 en OMS 4-E Wij waren van mening dat TransTec hopeloos tekort was geschoten en wij vroegen de importeur vervolgens om opheldering, wat ons op onderstaande pittige reactie kwam te staan, die wij hier onverkort weergeven: Rotterdam, 9 februari 2006 Het oordeel is ook onterecht. Laat me uitleggen waarom. TransTec heeft Nakamichi 'gedaan' vanaf 1975 tot 2002. Nakamichi maakte natuurlijk gebruik van toeleveranciers en heel normale onderdelen. Alleen waren die onderdelen vaak zo zwaar gespecificeerd dat ze alleen visueel nog overeenkwamen met gewoon voorhanden onderdelen. Bijvoorbeeld snaren, spoelschotels, motoren, cd-loopwerken werden allemaal op-spec voor Nakamichi gemaakt. In 1996 is Nakamichi verkocht aan een Chinese koper, die ogenblikkelijk de export van de bekende producten stopte en vanaf 1997 daar ook geen onderdelen meer voor leverde. Tussen 1996 en 2000 is er ook geen commerciële activiteit van dit merk geweest. In 2001 kwam de Chinese eigenaar weliswaar met een nieuw productgamma, maar de onderdelenlevering voor oude Nakamichi's kwam helaas niet weer van de grond. Denk u eens in: uiteindelijk ruim 7 jaar Nakamichi herstellen zonder enige aanvoer - dat hebben we gedaan, maar het werd steeds moeilijker vol te houden vanwege gebrek aan cruciale originele onderdelen. Medio 2002 hebben we besloten de verkoop van Nakamichi te staken. Een belangrijke overweging daarbij was dat Nakamichi ons niet in staat stelde de oude klantengroep fatsoenlijk te helpen met reparaties - met als dreigend gevolg reputatieverlies TransTec. Vanaf begin 2002 ben ik gaan zoeken naar iemand die beter dan wij in staat was om service te verlenen op Nakamichi. We zijn daarbij niet over een nacht ijs gegaan, wat ook moge blijken uit onze uiteindelijke keus(per 1 januari 2004) voor de Engelse distributeur van Nakamichi, sinds 1979. Hij had de juiste kennis, had verreweg de ruimste voorraad oude onderdelen van iedere distributeur in Europa, en wilde zijn serviceverlening (reeds in Frankrijk,Spanje en Engeland) graag uitbreiden met de Benelux. Nakamichi/B&W UK is nog steeds de meest ervaren en best geëquipeerde Nakamichi-reparateur ter wereld, eentje die we oud-Nakamichi-bezitters met een gerust hart aanbevelen. Zelfs voor de kosten hoefde men het niet te laten: vervoer was iets kostbaarder, maar de servicetarieven waren lager dan bij ons. We snappen dat er een gevoelsmatig verschil zit tussen een reparateur in Utrecht en eentje in Engeland, maar na enig nadenken merkt de te verzenden doos daar bitter weinig van. Hopeloos tekortgeschoten? Het tegendeel is waar: we kunnen na vele jaren nog steeds Nakamichi-eindgebruikers aan het type service helpen dat men van ons gewend was. Via UK. Anders gezegd: we zijn blij dat we deze groep mensen het best mogelijke alternatief hebben kunnen bieden! Neem ook zelf eens contact op met Paul Wilkins,
dat kan heel verhelderend zijn op het vlak van adequate serviceverlening
aan historische Nakamichi's. En uiteraard kunt u altijd telefonisch contact
met mij opnemen. Met vriendelijke groet, TransTec b.v. index |