Audiotechniek

 Kopieerbeveiliging:

1 op de 25 legale cd's gaat retour

 

© Aart van der Wal, 19 augustus 2004

 

Volgens het Algemeen Dagblad van dinsdag 17 augustus wordt 1 op de 25 legale cd's door ontevreden consumenten aan de detailhandel teruggegeven omdat de door de platenmaatschappijen aangebrachte beveiliging het onmogelijk maakt om een dergelijke cd in bijvoorbeeld de auto af te spelen. Bekende probleem-cd's zijn Feels like home (Norah Jones), Laundry Service (Shakira) en Escapology (Robbie Williams).

Een recent onderzoek in Duitsland heeft uitgewezen dat van een beveiligde cd van de populaire Deense rockband HIM van elke 100 exemplaren er drie tot vier terugkwamen. De Nederlandse detailhandel gaat ervan uit dat zo'n vier procent van de beveiligde cd's worden geretourneerd.

De Consumentenbond vindt de beveiliging heilloos want al na enige dagen kan op het Internet de desbetreffende kraakcode worden gedownload.

De paranoia van de platenindustrie treft uiteraard ook de 'eerlijke' klant. De digitale barričre die zich vooral richt tegen het kopiėren van cd's op de pc is inmiddels dusdanig ingrijpend geworden dat zelfs op gerenommeerde audioapparatuur dergelijke beveiligde cd's haperen of iedere dienst weigeren.

Free Record Shop trapt een open deur in met de opvatting dat de kopieerbeveiliging wordt toegejuicht maar "het mag natuurlijk niet ten koste gaan van de afspeelbaarheid. We dringen er dan ook bij de platenmaatschappijen op aan dat het probleem aangepakt wordt."

Volgens Pieter Haas, directeur van Media Markt Nederland, vinden de cd-makers dat de audioapparatuur zodanig moet zijn ontworpen dat alles ermee kan worden afgespeeld. Maar omdat er steeds weer veranderingen worden aangebracht blijven de hardware-producenten achter de feiten aanlopen. Hij stelt vast dat de cd-speler in zijn auto de meeste beveiligde cd's niet accepteert en het kopen van cd's dus weinig zin heeft. Volgens hem gaan achter iedere klacht minstens tien andere schuil en treft het ook mensen die juist bereid zijn om te investeren in het originele product, terwijl die groep het nu juist verdient om gekoesterd te worden.

Het is een gebed zonder einde in een markt die de winstgevendheid ernstig ondermijnd ziet door onder andere het illegaal kopiėren van cd's. "Hele voetbalverenigingen en schoolklassen genieten van een enkele cd. We willen dat zoveel mogelijk blijven tegengaan."

De discussie over de toelaatbaarheid van een eigen kopie voor eigen gebruik van het zelf gekochte origineel is nog lang niet uitgewoed. Er is nog steeds geen juridische uitspraak over, terwijl de platenmaatschappijen zich op het standpunt stellen dat het artistieke eigendomsrecht hen toebehoort en dat iedere kopie in beginsel daarmee in strijd is, maar dat het oogluikend wordt toegestaan, als een privilege voor de klant, en dus niet iets waarop hij per definitie recht heeft.

Wordt vervolgd.?  

Zie ook Over niet afspeelbare CD's en andere kortzichtigheden


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links