Actueel (archief|)
© Paul Korenhof, 17 mei 2005
|
Bergs Lulu door de Hamburgse Staatsopera is nog altijd niet aan iedereen besteed, maar het 'slavenkoor' als meezinger na een bingo-avond is dat evenmin. En toch zal van beide genoten worden door mensen die zich vol overtuiging 'operaliefhebber' noemen. Voor de een staat opera gelijk aan 'muziekdrama', voor de ander aan bekende melodieën en bel canto, voor de een is opera dan ook elitair, voor de ander 'kunst voor het volk' - en ze hebben allemaal gelijk. Met andere woorden: dé operaliefhebber bestaat niet, daarvoor zijn de verschillen te groot, en een operafestival 'voor iedereen' is dus uitgesloten - of niet? In Rotterdam wordt van 9 tot 19 juni het onmogelijke mogelijk. De Operadagen Rotterdam richten zich het ene moment op de doorgewinterde liefhebber die verrast wil worden door een wereldpremière van Vivaldi of door een onbekende Cavalli, het volgende moment op al wie alleen maar wil meedeinen op bekende melodieën. Tijdens de Operadagen Rotterdam wordt opera gepresenteerd als serieus muziektheater, maar ook als gezellige tafelmuziek. De Operadagen Rotterdam laten kinderen hun eigen visie op de opera uitleven, maar in een indrukwekkende, tweedaagse marathon laten ze ook horen hoe Franz Liszt omging met operamelodieën van anderen. Kortom: de Operadagen Rotterdam, met manifestaties op traditionele podia en op onverwachte locaties, zijn echt 'voor iedereen', Voor de organisatoren van Operadagen Rotterdam is die opzet een uitdaging, want hoe bereik je 'iedereen'. En meer nog: hoe maak je 'iedereen' duidelijk dat het ook echt 'voor iedereen' is, en niet 'te serieus' voor de een of 'te popi' voor de ander? Het belangrijkste is dat de manifestatie Operadagen Rotterdam traditionele grenzen probeert te doorbreken, en dat alleen al daarom dit initiatief uw warme aandacht verdient. index |