|
 |
|
Ton Koopman (Foto
Marco Borggreve) |
Na de voltooiing van het immense Bach-cantateproject (de laatste
cd-uitgave, deel 22, werd vorige maand gepresenteerd) richt Ton Koopman
zijn muzikale pijlen nu op het (overgeleverde) oeuvre van de componist
en organist van Deense afkomst Dieterich Buxtehude (Oldesloe 1637 –
Lübeck 9 mei 1707). Volgend jaar zal het dus driehonderd jaar
geleden zijn dat deze beroemde barokcomponist werd geboren. Wie Buxtehude
nu precies was en welke invloed hij heeft gehad op componisten als
Johann Sebastian Bach kunt u lezen in het artikel elders op deze site
(klik hier).
Koopmans project op het label Antoine Marchand (distributie door
Challenge Classics) zal zo'n 30(!) cd's beslaan: 14-15 cd's omvatten
de 112 cantates, 2 cd's »Das jüngste Gericht« (de
zogenaamde »Abendmusiken«), 6-7 cd's de orgelwerken, 3
cd's de klavecimbelwerken en ten slotte nog 3 cd's met kamermuziek
(de sonates voor kamerensemble).
De muziek van Buxtehude is in de lp- en cd-catalogi weliswaar niet
onderbedeeld, maar verre van compleet. Daar komt dus nu verandering
in, waarbij het Koopmans vaste voornemen is om het roer om te gooien.
Zo zal hij zoveel mogelijk de in de »Stylus Phantasticus«
(improviserende stijl) gecomponeerde orgelwerken recht doen, wat naar
zijn mening een zeer vrije en creatieve invulling vraagt. In de praktijk
zal het er dan op neer moeten komen dat de uit het verleden zo bekende
streng-preciese stijl wordt ingeruild voor een zeer levendige, spirituele
musiceertrant die zeker voor zowel de kenners als de liefhebbers nieuwe,
zo niet zeer verrassende vergezichten kan openen. Dat er sprake zal
zijn van menige eerste uitvoering op cd staat buiten kijf. Veel muziek
werd nog niet eerder opgenomen en zal straks voor het eerst via luidsprekers
klinken.
Bijzonder is ook dat voor de orgelwerken gebruik zal worden gemaakt
van recent gerestaureerde, historische orgels die deels in de middentoon-
en deels in de Weckmeister-stemming staan. Ook voor de klavecimbelwerken
wordt de toen geldende stemming gehanteerd.
De musici en het opnameteam kennen we al van onder andere die Bach-cantates
en ik neem alvast een voorschot op de hoge kwaliteit qua uitvoering
en opname die we mogen verwachten. Wel ben ik bijzonder benieuwd naar
de manier waarop Koopman cum suis die Fantastische Stijl in de ensemblecomposities
gestalte gaan geven, al weet ik nu al dat de in het barokrepertoire
gepokte en gemazelde musici zich ook in dit opzicht van hun beste
kant zullen laten horen.
 |
Het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir
o.l.v. Ton Koopman |
Stichting Buxtehude Nederland
In navolging van de grote Buxtehude-herdenking in het Duitse Lübeck,
de stad waar Buxtehude het grootste deel van zijn werkzame leven heeft
doorgebracht en waar hij in 1707 op 70-jarige leeftijd overleed, heeft
de Nederlandse Buxtehude-stichting in het komende jaar onder andere
de volgende activiteiten in stelling gebracht. Hieronder een globale
weergave van de door de stichting verstrekte persinformatie:
• |
Een symposium en een festival, in samenwerking
met de Rijksuniversiteit Leiden en het Koninklijk Conservatorium
in Den Haag. |
• |
Een tentoonstelling (waarschijnlijk) in het Museum van Speelklok
tot Pierement te Utrecht. |
• |
Een twaalftal orgelconcerten op belangrijke historische kerkorgels
in Nederland, in combinatie met cantate-uitvoeringen. |
• |
Concerten en andere activiteiten die met Dieterich Buxtehude
en zijn muziek in verband staan. |
Medio oktober van dit jaar zal een aparte Buxtehude-website door
de stichting geopend worden. Het adres van de website is www.buxtehudenederland.nl
De orgelserie
Internationaal befaamde organisten spelen tijdens twaalf concerten
in belangrijke kerken in Nederland het gehele orgeloeuvre van Buxtehude.
Per concert zal ruim een half uur orgelmuziek klinken. Daarnaast zullen
cantates uitgevoerd worden door gevestigde en jonge, veelbelovende
ensembles uit binnen- en buitenland. De serie vindt plaats op zaterdagen
('s middags) van mei t/m oktober 2007.
In navolging van de formule van de Bachcantate-concertreeks van het
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir kunnen liefhebbers de uitvoeringen
van de serie gewoon achterna reizen.
De concerten zullen worden gehouden in de volgende kerken: Bovenkerk
te Kampen, Sint Stevenskerk te Nijmegen, Grote of Sint Laurenskerk
te Alkmaar, St.-Jans kathedraal te 's-Hertogenbosch, Grote Kerk te
Maassluis, Koepelkerk te Purmerend, Nieuwe Kerk te Amsterdam, Nicolaïkerk
te Utrecht, Martinikerk te Groningen, Grote Kerk te Zwolle, Grote
Kerk te Leeuwarden, Grote of Sint Bavokerk te Haarlem.
Deelnemende organisten: Harald Vogel (D), Wolfgang Zerer (D), Andrea
Marcon (I), Hans Davidsson (S/USA), Lorenzo Ghielmi (I), Bernard Haas
(NL), Jan Willem Jansen (F), Jan Kleinbussink (NL), Ton Koopman (NL),
Léon Berben (D), Bernard Winsemius (NL) en Michael Radulescu
(O).
Activiteiten in Den Haag en Leiden: symposium en festival
Het Koninklijk Conservatorium in Den Haag besteedt het gehele Buxtehudejaar
door veel aandacht aan de componist. Er zullen verschillende koor-
en ensembleprojecten worden georganiseerd zoals de »Buxtehude-cantate
van de maand«
.
In samenwerking met de Universiteit Leiden vindt van 1 t/m 11 november
een festival plaats met een orgelmarathon voor orgelstudenten, een
openingsconcert o.l.v. Jan Kleinbussink en een slotconcert met het
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir o.l.v. Ton Koopman.
Van 5 t/m 7 november wordt door de stichting een bijzondere manifestatie
op het Koninklijk Conservatorium georganiseerd, met lezingen en op
de praktijk gerichte lecture demonstrations over het onderzoek
naar en het uitgeven van de muziek van Buxtehude, met daarnaast ook
aandacht aan de uitvoeringspraktijk. Een keur van internationale deskundigen
zal hieraan meewerken, zoals Gustav Leonhardt, Michael Belotti, Harald
Vogel, Pieter Dirksen, Christoph Wolff, Peter Wollny, Reinhard Goebel,
Michael Chance, Rudolf Rasch en Ton Koopman. Een round table
gesprek behoort eveneens tot het programma.
Tentoonstelling in Nederland
Om het leven en werk van Buxtehude historisch reliëf te geven
bereidt de stichting een bijzondere tentoonstelling in Utrecht voor.
Hierbij zullen de volgende thema's aan bod komen: »Buxtehude
in Lübeck« en »Buxtehude's relatie met Hamburg«,
zijn betrekkingen met oudleerlingen van Jan Pieterszoon Sweelinck
uit Amsterdam en in het bijzonder met Jan Adam Reinken, de uit Deventer
afkomstige organist van de Sankt Katharinenkirche.
Deze tentoonstelling wordt in Lübeck voorbereid door Christoph
Wolff (directeur van het Bach-Archiv Leipzig), Ton Koopman, Otto Biba
(Wenen) en Arndt Schnoor (Lübeck) en zal worden gehouden in het
Annenmuseum. Dr. Dorothee Schröder is verantwoordelijk voor het
ontwerp en de inrichting.
In de fraaie historische ruimten van het museum, te midden van historisch
meubilair en andere objecten, zoals schilderijen, gravures en muziekinstrumenten
(waaronder die welke ooit door Buxtehude zelf zijn aangeschaft) zullen
zelfs oorspronkelijke handschriften van de componist als ook 17de
en 18de-eeuwse kopiehandschriften en belangrijke muziektractaten worden
tentoongesteld.
Het voor deze tentoonstelling ontwikkelde educatieve programma zal
ook in Nederland, in vertaalde vorm, worden gebruikt.
Agenda en catalogus
Naast door de stichting geïnitieerde projecten zullen in 2007
ongetwijfeld ook concerten door anderen worden georganiseerd waarin
(veel) aandacht zal worden besteed aan Buxtehude's muziek. Gegevens
daarover wil de stichting graag samenbrengen in een overzichtelijke
en complete agenda. Hiertoe behoort ook een algemeen inleidend artikel
over Buxtehude.
Door ruime verspreiding van deze agenda - bij concertzalen en kerken,
via VVV's, in dagbladen, platen- en muziekwinkels en natuurlijk via
de eigen website - wordt in feite een omvattende PR-campagne vormgegeven
ter promotie van de muziek van Dieterich Buxtehude.
Met het oog op de Buxtehude-tentoonstelling in Utrecht zal een uitgebreide
catalogus verschijnen met achtergrondartikelen, illustraties en bronnen.
Dit vrij uitgebreide boekwerk zal zonder meer een aanwinst zijn voor
de muziekliefhebber en een waardig aandenken vormen van het Buxtehudejaar
2007.
Artistiek leider van het programma van de stichting is Ton Koopman.
Christoph Wolff
|
 |
|
Christoph Wolff |
Christoph Wolff is een van de belangrijkste wetenschappers op het
gebied van de barokmuziek en daarnaast bijzonder actief in het muziekleven.
Hij werd in 1940 in het Duitse Solingen geboren als zoon van een Duitse
vader en een Nederlandse moeder, genoot onderwijs in Duitsland en
heeft aan de universiteiten van Berlijn, Erlangen en Freiburg orgel,
historische toetsinstrumenten, musicologie en kunstgeschiedenis gestudeerd.
Hij behaalde in 1963 het diploma Uitvoerend Musicus en in 1966 de
doctorsgraad in de filosofie (proefschrift: »Der stilo antico
in der Musik Johann Sebastian Bachs«).
Christoph Wolff doceerde muziekgeschiedenis aan de universiteiten
van Erlangen, Toronto, Princeton en Columbia tot hij in 1976 lid werd
van het docentenkorps van Harvard University. Daar vervulde hij verschillende
functies: hoofd van de muziekafdeling (1980-88, 1990-91), waarnemend
directeur van de universiteitsbibliotheek (1991-92) en decaan van
de Graduate School of Arts and Sciences (1992-2000). In 1990 werd
hij benoemd tot ereprofessor aan de universiteit van Freiburg. Sinds
2001 is hij werkzaam als directeur van het Bach-Archiv in Leipzig.
Onderscheiden met de Dent-medaille van de Royal Musical Association
in Londen (1978), de Humboldt Research Award (1996), het Große
Bundesverdienstkreuz van de Bondsrepubliek Duitsland (2001) en verschillende
eredoctoraten, is hij zowel Fellow van de American Academy of Arts
and Sciences als lid van de American Philosophical Society en de Saksische
Academie der Wetenschappen.
Hij heeft talloze muziekhistorische artikelen en boeken op zijn naam
staan. Zijn omvangrijke biografie »Johann Sebastian Bach: zijn
leven, zijn muziek, zijn genie« (Utrecht, 2000) is een van zijn
meest recente boekpublicaties. Een omvangrijke studie over leven en
werk van Mozart zal in de komende jaren verschijnen.
Christoph Wolff is Adams University Professor aan de universiteit
van Harvard in Cambridge/MA, V.S.
Zie voor verdere bijzonderheden: http://athome.harvard.edu/dh/wolff.html
(met interessante lezingen in video-formaat) en http://www.music.fas.harvard.edu/faculty/wolff.html
(inclusief uitgebreid overzicht van Christoph Wolffs publicaties).